سهیل عربی؛ تداوم نگهداری در بند هشت اوین و محرومیت از حق ملاقات

سهیل عربی، زندانی عقیدتی، همچنان در سالن ۸ بند هشت زندان اوین به صورت ممنوع‌الملاقات نگهداری می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سهیل عربی که از ۲۶ مهرماه برخلاف اصل تفکیک جرائم در بند هشت اوین نگهداری می‌شود، طی روزهای اخیر از سوی زندانیان این بند تهدید به ضرب و شتم با چاقو شده و همچنین به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان از حق ملاقات با خانواده محروم است. گفتنی است، هم‌اکنون تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی برخلاف اصل تفکیک جرائم در بند هشت زندان اوین و در کنار مجرمین غیرسیاسی و بعضاً خطرناک نگهداری می‌شوند. تعدادی از زندانیان قدیمی بند هشت اوین را «بدترین بند و تبعیدگاه زندانیان سیاسی» توصیف کرده‌اند.

سهیل عربی پیش تر در اعتراض به فشارهای نیروهای امنیتی بر خود و خانواده‌اش و پرونده‌سازی‌های صورت گرفته به مدت ۶۰ روز در اعتصاب غذا به سر برد و پس از انتقال از بند هفت اوین به بند امنیتی ۳۵۰ اوین، به اعتصاب خود پایان داد اما پس از چند روز، در پی انحلال بند ۳۵۰ به صورت «تنبیهی» به بند هشت اوین منتقل شد.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی، در دی‌ماه ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت. او تاکنون در دادگاه‌های متعددی به دلیل محتوای مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین (سرپرست) آن‌ها بوده، محاکمه شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سهیل عربی را به دلیل «توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، او را به دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

وی هم‌چنین به اتهام «سب‌النبی» از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شد که این حکم طی اعاده دادرسی به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی تبدیل گشت.