قانون انتخابات برایپیروان سایر ادیان در ایران تغییر می‌کند

در این طرح پیروان سایر ادیان مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می کنند تنها به کاندیدای خود رای بدهند!

به گزارش محبت نیوز ، محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ایران در گفت وگو با خبرگزاری “ایسنا” از تغییر قانون نحوه شرکت پیروان سایر ادیان در انتخابات ایران خبر داد. وی با اشاره به بررسی قانون انتخابات شوراها در کمیته انتخابات کمیسیون شوراها و امور داخلی افزود: در راستای سیاست های ابلاغی رهبر در حوزه انتخابات، لاریجانی، رئیس مجلس دستور بررسی قانون انتخابات شوراها را به کمیسیون شوراها داده بودند که بر اساس آن کمیته انتخابات در حال رسیدگی به این قانون است و پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می دهد چرا که مطابق با نظر هیات رییسه و اعضای کمیسیون شوراها، بخش هایی از قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.

این نماینده مجلس ایران همچنین در اظهار نظر دیگری اعلام کرد که کارگروهی در این کمیسیون به دستور رئیس مجلس برای اصلاح تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات تشکیل شده و قرار است این تبصره شفاف‌ سازی شود و این کارگروه این بند از قانون انتخابات را به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که هم نظر شورای نگهبان و هم اقلیت‌های دینی تامین شود.

به گفته وی، در این طرح اپیروان سایر ادیان مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می کنند تنها به کاندیدای خود رای بدهند.

بر اساس گفته این نماینده مجلس، «یکی از پیشنهادات مطروحه، تعیین سهمیه برای اقلیت‌های دینی در شورای شهرهایی است که تعداد قابل توجهی از پیروان اقلیت‌های دینی در آن ساکن هستند».
محمودی شاه‌نشین اضافه کرد: «مثلن اگر شورای یک شهر ۷ نفره است، به نسبت جمعیت اقلیت‌های دینی یک کرسی از ۷ کرسی شورا به اقلیت‌های دینی اختصاص یابد».
وی با این حال تأکید کرد که «این پیشنهادات هنوز خام است و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد».

گفتنی است لغو عضویت عضو زرتشتی در یکی از شهرهای ایران واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. به گونه ای که به تازگی علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران در اعتراض به این موضوع به فقهای شورای نگهبان این کشور نامه نوشته و از آنها که از تصمیم خود برای ممانعت از نمایندگی عضو زرتشتی دفاع کرده بودند، انتقاد کرد.

لازم به ذکر است که در تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی ایران آمده است که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.