ابراز نگرانی اعضای جامعه بهایی آمریکا نسبت به آزار بهاییان در ایران

برخی از رهبران جامعه بهائی آمریکا که به مناسبت دویستمین سالگرد تولد بهاء الله، بنیانگذار دین خود در واشنگتن دی سی گرد آمده بودند، نسبت به تعقیب و آزار همکیشان خود در ایران، سرزمینی که خاستگاه این دیانت است، ابراز نگرانی کردند.

 اعضای سرشناس و برجسته جامعه بهائی آمریکا و حامیانشان جشن چهارشنبه شب سوم آبان، میراث بهاء الله را در یک ساختمان تاریخی در میدان دوپان واشنگتن برگزار کردند. بهاء الله که دوازدهم نوامبر سال ۱۸۱۷ میلادی در ایران به دنیا آمد دیانتی را پایه گذاری کرد که به گفته رهبران بهائی اکنون در سراسر جهان بین پنج تا هفت میلیون نفر پیرو دارد. بهائیان آمریکایی جشن‌های مشابهی را در گوشه و کنار این کشور برگزار کرده‌اند، اما می‌گویند هم کیشانشان در ایران قادر به برگزاری چنین مراسمی نیستند.

جامعه بهائی که شمارشان در داخل ایران به تخمین دولت آمریکا نزدیک سیصد هزار نفر است، توسط دولت ایران به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

پریسا فیتز هنلی، بازیگر، که در این مراسم شرکت کرده بود درباره جامعه بهائیان داخل ایران به صدای آمریکا گفت: « آنها در حد توانائی، و حقیقتا با اعتماد به نفس و فروتنی می‌کوشند در جهت پایبندی به آموزه‌های بهاءالله، تا آنجا که برایشان امکان دارد، پیش بروند ضمن آنکه با دولتی سر و کار دارند که می‌خواهد جامعه آنها را از بین ببرد. این تلاش آنها دریچه های امیدواری را باز نگاه می‌دارد.»

مجلس نمایندگان آمریکا اکنون روی لایحه‌ای کار می‌کند که دولت ایران را به عنوان یک دولت بانی تعقیب و آزار اقلیت بهائی محکوم کرده و تداوم تخلف از میثاق بین‌المللی حقوق بشر را در آن محکوم می‌کند.

این جدیدترین لایحه همچنین از دولت آمریکا خواستار تحریم افرادی است که مستقیما مسئول تخلف از موازین حقوق بشر و آزار بهائیان در ایران هستند.

معین افنانی که زاده ایران است قطعنامه‌های کنگره را بسیار مهم می‌داند و می گوید: می‌دانیم که مقامات در ایران این قطعنامه‌ها را تعقیب می‌کنند و شاهد پیگیری آنها در محافل مختلف از جمله در سازمان ملل متحد هستند. آنها سعی می‌کنند بعضی کشورها را متقاعد سازد که از چنین قطعنامه‌هابی پشتیبانی نکنند ، اما هدف اصلی ما آگاه‌سازی است زیرا دست آخر این افکار عمومی است که اهمیت دارد.

بهائیان آمریکایی امیدوارند پیام آنها در جریان این جشن به استقرار صلح و آرامش و بهبود وضعیت جامعه بهایی ها در سطح جهان منجر شود.