کارشناس پیروان سایر ادیان اداره ارشاد فارس: کلیسای ارامنه شیراز در حال تخریب است!

بی‎توجهی و عدم محافظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی مسیحیان ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب آن شده است هر روزه اماکن تاریخی بیشتری در سایه بی‌توجهی‌ها در معرض نابودی قرار گیرند.

به گزارش خبر آنلاین ، رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در طی مراسمی و در سخنانی با اشاره به برخی مشکلات پیشروی این کلیسا گفت: در حال حاضر تنها بیش از ۳۰ نفر از ارامنه در شیراز سکونت دارند که اگر کودکان، سالخوردگان و افراد بیمار را هم جدا کنیم دیگر چیزی باقی نمی ماند. مشکلات این کلیسا که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد تنها مربوط به ما نیست. به نقل از «خبرجنوب» هرموند هارطونیان اظهار داشت: نقش ما در این کلیسا بیشتر میراث داری است و تا حدی که در توان ما بود از آن نگهداری کردیم و کارهای جزئی مانند زه کشی و ایزوگام را انجام دادیم. این کلیسا با توجه به تاریخچه و قدمت آن مثل یک نگین در بافت قدیمی شیراز است و می تواند با جذب گردشگران خود سوددهی داشته باشد اما امروز شاهدیم که این کلیسا در کناری افتاده و با توجه به وضعیت آن به نظر می رسد دارد نفس های آخر را می کشد.

وی اضافه کرد: ارامنه شیراز هیچ منفعت شخصی در این کلیسا ندارند و حتی ما از جیب خودمان برای مرمت و سرپا نگه داشتن این کلیسا هزینه کردیم اما دیگر کسی باقی نمانده که برای اینجا هزینه کند.

هارطونیان افزود: کلیسای اصفهان هم مشکلات خود را دارد و نمی توانیم به آن جا امید داشته باشیم. تقاضا داریم نسبت به حفظ و مرمت این اماکن که جنبه تاریخی نیز دارند توجه بیشتری شود. حفظ این محل برای ما منفعت شخصی ندارد و امیدواریم به عنوان یک میراث از گذشته به آیندگان برسد، به همین منظور دیگر توان رفتن به ادارات و مذاکره را نداریم چرا که نه دیگر نیرویی برایمان باقی مانده و نه توان داریم.

وی همچنین گفت: انجیل قدیمی این کلیسا برای نگهداری بهتر به اصفهان منتقل شده است.

رئیس کمیسیون شهروندی شورای شهر شیراز نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه حضور ارامنه در ایران گفت: جامعه ارمنی ها طی سال های حضور در ایران در حوزه های مختلفی به کشور خدمت کرده اند و حتی اولین روزنامه هند را یک نفر از ارامنه شیرازی که به این کشور مهاجرت کرده بود به چاپ رساند و همواره مطرح می کرد که از ارامنه شیراز است.

کارشناس اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به سابقه تاریخی این کلیسا گفت: ارزش این کلیسا به حدی است که حتی اساتیدی از دانشگاه های ایتالیا بارها برای دیدن ویژگیهای این کلیسا به شیراز آمده اند.

در ادامه این مراسم اعضای شورا شهر شیراز و خبرنگاران از بخش های مختلف کلیسای ارامنه این شهر بازدید کردند اما نکته قابل توجه در این مکان وجود قبرهایی با قدمت بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال مربوط به سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی بود که نشان از قدمت این کلیسای قدیمی داشت.

شایان ذکر است دشمنی جمهوری اسلامی در قبال میراث فرهنگی ایران زمین تنها مختص به ادیان نیست بلکه آنان هرچه را که رنگ وبویی غیر اسلامی داشته باشد را دشمن خود می‌پندارند.

تخریب و بی توجهی به بنای کلیساهای تاریخی و قبرستانهای مسیحی تنها بخشی از بی‌مسئولیتی جمهوری اسلامی در قبال اماکن باستانی و هویت تاریخی ایران است.