“کلیسای گئورگ مقدس” در شهرستان سلماس تبدیل به موزه سنگ می شود!

تصرف و تغییر کاربری اماکن تاریخی مسیحیان در ایران به امری عادی و رایج تبدیل شده است و اینبار نوبت به کلیسای گئورگ مقدس در روستای هفتوان رسیده است.

به گزارش خبر آنلاین  ، کلیسای گئورگ مقدس در روستای هفتوان در ۳ کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده است. این کلیسا از یادگارهای دوران صفویه است و به امر شاه عباس صفوی احداث شده است. کلیسای هفتوان کاملن از سنگ‌های سیاه آذرین تراش‌دار و با دقت خاصی کار شده است. گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده تَرک بوده و بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. در قسمت ورودی کلیسا چندین کتیبه به خط ارمنی و نقوش مسیحی دیده می‌شود که نشان‌دهنده ساخت اولیه بنا در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی است. این بنا در اثر زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارت سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.

در جبهه ورودی بنا چندین کتیبه به خط ارمنی در دیوار کار گذاشته شده که بنای اولیه آن را به قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی می‌رساند. در محوطه کلیسا تعداد زیادی قبر با کتیبه هایی به زبان ارمنی و نقوش مسیحی دیده می شود که مربوط به اسقف های آن زمان است.

حالا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفته است: شهرستان سلماس با توجه به وجود آثار و ابنیه تاریخی شاخص، ازجمله هدف گذاریهای ما بوده است و تعدادی از ابنیه تاریخی آن بصورت ویژه در دست مرمت و ساماندهی است.

جباری در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: در نظر داریم محوطه این کلیسا را به موزه سنگ تبدیل کنیم!

گفتنی است کلیسای گئورگ مقدس در روستای هفتوان در اسفند سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۴۲ در آثار ملی ایران ثبت شده است.