تداوم اعتصاب غذای سه زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه

انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت سه زندانی سنی مذهب برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. علیرغم انتظار برای انتقال به بند زندانیان عقیدتی این زندان، با تصمیم مسئولان در بی توجهی به اصل تفکیک جرایم، به بند “روان درمانی” که عمدتا زندانیان با مشکلات روحی و اعصاب هستند منتقل شدند. این مسئله مایه اعتراض زندانیان و اعتصاب غذای آنان شد، مسئولان زندان در پی اعتصاب غذا این زندانیان را به سلول های انفرادی منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت سه زندانی سنی مذهب که به همراه داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در حبس به سر می برند مورخ ۲۹ شهریورماه برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شدند.

این افراد به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند ولی در زمانی که بر اساس اصل تفکیک جرایم انتظار داشتند به بند زندانیان عقیدتی منتقل شوند با تصمیم مسئولان به بند “روان درمانی” این زندان که افراد با بیماریهای روحی و روانی در آنجا نگهداری می شوند منتقل شدند.

زندانیان مورد اشاره در واکنش به این انتقال و با خواست منتقل شدن به بند زندانیان عقیدتی از روز اول مهرماه در این محل دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند. تنها ساعاتی بعد به دستور مسئولین زندان زندانیان اعتصابی به سلول های انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در همین وضع به سر می برند.

این سه زندانی که از هشت سال پیش در زندان به سر می برند پیش تر به اعدام محکوم شده بودند که این حکم در سال ۹۵ با ایراد دیوان عالی کشور شکسته شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه دیگری ارجاع شد.

این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه امنیتی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده بودند هرچند درباره جزئیات و فعالیت های آنان از سوی مسئولین و ارگان های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار هرانا قرار گرفته، متهمین اتهام شرکت در مبارزات قهرآمیز را رد کرده و گفته اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.