به گفته شورای نگهبان فعالیت اقلیت های مذهبی در شورای شهر “خلاف شرع است”

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که براساس نظر فقهای این شورا فعالیت یک فرد غیرمسلمان خلاف شرع است!

به گزارش«محبت نیوز» با وجود تائید صلاحیت مجدد عضو زرتشتی شورای شهر یزد از سوی کمیته حقوقی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که براساس نظر فقهای این شورا فعالیت این فرد به عنوان یک غیرمسلمان خلاف شرع است.

به گفته RFI، پس از اینکه در روزهای گذشته دیوان عدالت ایران فعالیت سپنتا نیکنام، نماینده شورای شهر یزد را معلق کرد، فعالیت افراد غیرمسلمان در شورای شهر بار دیگر بحث برانگیز شد.

از سوی دیگر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه اول مهر گفته است که دیوان عدالت اداری باید در “چارچوب قانون” اعلام نظر کند ولی “شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرده و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرده است.”

وی همچنین تاکید کرد که براساس نظر فقهای این شورا فعالیت این فرد به عنوان یک غیرمسلمان خلاف شرع است.

در عین حال خبرگزاری ایلنا نیز پس از این اظهارات کدخدایی نوشت که ” این پرونده تا صدور حکم نهایی دیوان عدالت اداری در این رابطه همچنان مفتوح است.”

موضوع اعمال تبعیض نسبت به اقلیت‌های دینی در ایران تاکنون بارها از سوی نهادهای حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

اقلیت‌های دینی در ایران نمی‌توانند به جز برای یک کرسی ویژه خودشان، در انتخابات مجلس شرکت کنند. همچنین امکان تصاحب مقامات بالای دولتی و نظامی را ندارند.

در نظام حقوقی ایران نیز تبعیض‌های بسیاری نسبت به اقلیت‌های دینی اعمال می‌شود. از جمله اینکه دیه آنها کمتر و مجازات‌های آنها سنگین‌تر از مسلمانان است. در زمینه قوانین ارث نیز تفاوت‌های بسیاری برای آنان وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از کاهش جمعیت مسلمان، مردان مسلمان می‌توانند با اقلیت‌های دینی ازدواج کنند اما زنان مسلمان این امکان را ندارند مگر اینکه شوهر آنها نیز مسلمان شود.