گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1396

 

 شهریور ماه 1396

تهیه و تنظیم  ,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : مصطفی خداکرمی ، محمدحسین ملائی برزی

  ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر : 

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود :

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت                                                                                                     

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه :

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالخالق پسند طلبه اهل سنت که روز چهارشنبه یکم شهریور ماه توسط لباس شخصی ها بازداشت شده بود، خانواده وی از او بیخبرند. عبدالخالق پسند غروب روز چهارشنبه ۱ شهریور در بخش پیشین شهرستان سرباز بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت سه زندانی سنی مذهب که به همراه داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در حبس به سر می برند برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شدند. این سه زندانی که از هشت سال پیش در زندان به سر می برند پیش تر به اعدام محکوم شده بودند که این حکم در سال ۹۵ با ایراد دیوان عالی کشور شکسته شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه دیگری ارجاع شد. این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه امنیتی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده بودند هرچند درباره جزئیات و فعالیت های آنان از سوی مسئولین و ارگان های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دادگاه دو روحانی زندانی بلوچ به نام های [مولوی] امان الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی روز سه شنبه ۳۱ مرداد در حالی تشکیل شد که این زندانیان از “مسخره بودن” این دادگاه سخن گفته اند. این زندانیان در تماس با خانواده از “مسخره بودن” و ” بی نتیجه ” خواندن دادگاه گفته و افزوده اند:” مسئولین دادگاه از آنها خواسته اند که برگه هایی امضا کنند که محکومیتشان را تایید می کرد، ولی آنها از امضای این برگه ها سرباز زدند”. پس از آن این دو زندانی به زندان برگردانده شدند و به آنها اعلام شده که دادگاه رسمی آنها در زمان (نامشخص) دیگری برگزار خواهد شد. مولوی امان الله بلوچی به همراه حافظ عبدالرحیم کوهی در تاریخ ۲۸ آبان ۹۴ توسط ماموران سپاه بازداشت شدند.

به گزارش هرانا ، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در ۱۶ شهریورماه با وعده مسئولین مبنی بر رسیدگی به مشکلات حقوقی و شرایطش به ۲۸ روز اعتصاب غذا پایان داده بود تنها پس از چهار روز با مشاهده خلف وعده مسئولین دست به اعتصاب غذا زد. وی نهمین روز اعتصاب غذای خود را با ضعف جسمانی و افت فشار خون سپری می کند.

به گزارش هرانا ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، پنج زندانی سنی مذهب در زندان دیزل آباد کرمانشاه که در پرونده های جداگانه ای به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود به حبس محکوم شده اند، پس از تبعید به بند بیماران عفونی در این زندان دست به اعتصاب غذا زدند. امید خاکی، احمد صادقی، محمد بازانی، یوسف مرادی، عبدالله (کاک برا) ویسی هویت احراز شده این ۵ زندانی است. یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان توضیح داد “ده روز پیش به دلایل نامعلومی این افراد از بندهای محل نگهداری به بند بیماران عفونی (معروف به بندی ایدزی ها) تبعید شدند. هیچ توضیحی بابت این انتقال داده نشد و هیچ زمینه قابل تصوری هم برای چنین اقدامی وجود نداشت.”زندانیان مورد اشاره پس از حدود یک هفته تلاش برای مشخص شدن دلیل این تبعید و پافشاری بر لزوم بازگشت به بندهای قبلی با توجه به اینکه نگران سلامتی خود هستند از روز پنج شنبه مورخ ۹ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده اند. امید خاکی، فرزند حسن ساکن جوانرود، از حدود ۸ ماه پیش بازداشت شده و نهایتا به حکم دادگاه انقلاب به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او پیش از انتقال به زندان دیزل آباد، مدتی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در میدان نفت کرمانشاه به سر برده بود.آقای خاکی خود را مبلغ مذهبی معرفی می کند و محکومیت خود را هم در چارچوب همین فعالیت می داند، منابع دولتی در این رابطه هیچ اطلاع رسانی تاکنون نداشته اند. کاک براء(عبدالله) ویسی، فرزند مصطفی دیگر زندانی اهل جوانرود است که به دلیل فعالیت های مذهبی به تحمل ۴۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. سومین زندانی اعتصابی، یوسف مرادی، ساکن شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه است که اوایل سال ۹۳ بازداشت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، از روز ۲۵ مردادماه آقای موسوی به محلی نامعلوم منتقل شده بود و برای آخرین بار روز ۳۱ مردادماه روئیت شد. خانواده او با تاخیری طولانی از اعدام فرزند خود مطلع شدند و همچنین نتوانستند پیکر آقای موسوی را تحویل بگیرند. دیروز در پی تلاش های مستمر خانواده نگران سیدموسوی برای کسب خبر از سیدجمال سید موسوی، مسئولان زندان رجایی شهر کرج به آنان اعلام کردند وی مورخ ۱ شهریور ماه در محل این زندان اعدام و پیکر وی به نیروهای امنیتی برای خاکسپاری تحویل داده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز ۸ شهریورماه، عبدالجلیل پسند با قرار وثیقه آزاد شد. پیش از وی اقبال شنبه زهی دیگر متهم بازداشت شده نیز آزاد شده بود. این دو فعال مذهبی ۱ شهریور ۹۶ پس از ترور دو نفر در بخشداری پیشین شهرستان سرباز بازداشت شده و ابتدا در رسانه های داخلی به عنوان “عاملان ترور” یاد شدند اما دادستان سرباز با رد این مدعا بازداشت شدگان را از این موضوع مبرا دانست و احتمال آزادی آنها را داد. ماموران سپاه مسئول بازداشت این دو نفر معرفی شده اند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۱مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱ مورد
عدم اجازه به فرد بازداشتی جهت دسترسی به وکیل یا مشاوره حقوقی ۱ مورد
محاکمه ۵ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۲ مورد
اعتصاب غذا ۶ مورد
اجرای حکم اعدام ۱ مورد
آزادی زندانی ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱۷مورد

بهائیان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

عاصماء جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش پیام نیوز ، پس از اعلام نتایج کنکور تاکنون دستکم ۱۱۵ شهروند بهایی به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی از ادامه تحصیل با عنوان نقص در پرونده محروم از تحصیل شدند این در حالی است که احتمال می رود بیش از دویست شهروند بهایی از ادامه تحصیل محروم شده اند. موژان نورانی نژاد،فتانه ابراهیم زاده،مبین بختیاری،سریز خادم نیریزی،دنا مهاجری،شیما اسدی زیادی،تارا هدایتی،شایان دانش پور،طناز یقینی،سالار حامدی،روژینا پارسا، مهیار نداف،بهرام رضایی،بدیع ابراهیم نژاد، شهیر شوقی، بهزاد یزدانی، سبا سبحانیان، رادمان بخشیان، دیبا فرخ همدانی، فراز خاضعی،ایمان میرزاپناه،عرفان شهری، ویدا محبوبی، فایز بابایی،پانیذ مبین، هیلا دارابی،کیانا زاهدی،وفا مهاجر، رویا کمالی،هوداد قلی زاده،سما رستگار،کیمیا روحانی،صحرا دارابی،سحر راسخ فرد،دیبا منزوی،امید فرزاد،کیارش صداقت،سرور منزوی،یاسین مرادی،ترنم بابایی،کسری امانت،آزاده احسان، ساناز مشتعل،سهندگلشنی نجف آبادی،ثمین صراف،دیانا بهشاد،کیمیا کامروا،صبا ایقانی،ترنم گرجی،متین گرجی،پرنیا میثاقی،پگاه سیروسیان،راشین حسینی،زهره فضلی،بهاره رحمانی مهدی آبادی،مهنا مسلمی، آوا صادقیان، سما صفری، لیلی اشتیاق،افشان اسحاقیان،صبا ایقانی فرد،غزل صداقت،ثمن صادقی، دل آرام منزوی،متین صادقی وحید،تینا شهریاری،صهبا بلوری،رسده ذاکریان، ماندانا مومنی، سارا ایقانیان، اسا ایمانیان، سما کلیدی، رادمان کشاورز، وفا باقری،مها محمدی، کیانا پژگاله، ریاض بهراد، آرین علیزاده، رکسانا کرم زاده، صهبا آزادی، هامون رنجبر،اردلان صادق زاده،ماهرخ محمدی،نسیم صفری، مازیار استانی،طنین آزادی،غزال وحدت،مهزاد ذهنی میاندوآب، ترنم حقیقی نجف آبادی، وحید صادقی، بهرام حقیقی،نگین روحانی، ادیب فردوسیان نجف آبادی،پارسا اسمعیل پور، معین همت،پانید جوهری، پگاه جوهری،راشین روحی،نورا محمدی فرد سیسان، متین آگاهی،شمیم احسانی،سینا محمدی، خشایار بیرجندی، سارینا کرمزاده،یاسمین صحراگرد، بهزاد شیخی،یونس شاکراردکانی، تینا تمدنی، شمیس نورانی، مهران مهرگانی، سینابرگی،نبیل زارعی و شقایق روحی جهرمی به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی با نقص در پرونده روبرو شده اند.تعدادی از این شهروندان بهایی برای اولین مرتبه با نقص در پرونده روبرو شدند و تعدادی دیگر نیز برای چندین مرتبه به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی از ادامه تحصیل محروم شده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از هرانا ، روز بیستم شهریورماه سال جاری ماموران امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات با حکم دادستانی طی چند اکیپ مجزا بصورت هماهنگ مبادرت به مراجعه و تفتیش منازل شهروندان بهایی در رشت، رضوانشهر، پره سر و منجیل از توابع استان گیلان کردند. ماموران حاضر پس از تفتیش منازل، وسایل شخصی اعم از موبایل، تبلت، لب تاپ، کارتهای حافظه، کامپیوتر میزی و همینطور کتب مذهبی، تابلوها و عکسهای شخصیت های مذهبی آیین بهایی را نیز ضبط و با خود بردند.منازل شهاب تایید٬ کیوان پزشکی٬ سیامک پور عبدالحمید٬ عارف اقدسی٬ حمید رحیمی٬ فرج اله فرهنگی و رامز هروی در شهر رشت مورد تفتیش قرار گرفتند. گزارش شده است در زمان تفتیش منزل رامز هروی، علیرعم عدم حضور ساکنین در منزل، نیروهای امنیتی از زور استفاده کرده و با شکستن در وارد منزل شده و به تفتیش محل پرداخته اند.منازل جهانگیر حسنی٬ بهادر حسنی و بابک سیاحی در رضوانشهر و پره سر دیگر اماکنی بودند که مورد تفتیش قرار گرفتند و در نهایت منزل خانواده حسین زاده در منجیل آخرین محلی بود که توسط ماموران امنیتی در روز بیستم شهریورماه در استان گیلان مورد تفتیش قرار گرفت. این تفتیش ها دست کم در چهار مورد همراه با بازداشت شهروندان بهایی بود. خانم ها سوسن بادوام(فرهنگی) و فریدا اسدپور (رحیمی) دو شهروند بهایی هستند که پس از تفتیش منزل بدون ذکر اتهام و دلیل خاصی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند و پس از طی پروسه اداری به زندان لاکان رشت منتقل شدند. کماکان خانم ها بادوام و اسدپور در همین محل بصورت بلاتکلیف نگهداری می شوند.

به گزارش پیام نیوز ، بهزاد ذبیحی ماهفروجکی شهروند بهایی ساکن ساری، بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان ساری شد. این شهروند بهایی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ بازداشت شد که پیشتر در دادگاه در حکم بدوی به یک سال حبس تعزیری و دوسال تبعید به شهرستان هریس در آذربایجان غربی محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس کاهش پیدا کرد. بهزاد ذبیحی پیشتر در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ساری به اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع بهاییت محکوم شده بود.

به گزارش پیام نیوز ، ورقا مهدی زاده و شیوا اخلاقی دو شهروند بهایی زندانی در زندان عادل آباد صبح امروز ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ به مکانی نامعلوم منتقل شدند. در حالی خانواده ورقا مهدی زاده و شیوا اخلاقی جهت ملاقات به زندان عادل آباد مراجعه کرده بودند که مامورین زندان به خانواده آنان اعلام کردند این دو زندانی به بیرون از زندان منتقل شده اند . به گفته یک منبع نزدیک به این زوج بهایی «مامورین زندان به خانواده این دو شهروند بهایی پاسخ مشخصی ندادند اما از صحبت های مسئولین زندان این احتمال می رود که مجدد این زوج بهایی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه شیراز منتقل شده اند.» این دو شهروند بهایی پیشتر در تاریخ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه در منزلشان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه شیراز منتقل شدند و پس از حضور در دادگاه جهت اجرای حکم هشت ماه محکومیت به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب‌زاده و آرمان بندی از سوی دادگاه انقلاب کرمان مجموعاً به بیست سال زندان محکوم شدند.شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان برای امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب‌زاده و آرمان بندی (شهروندان بهایی ساکن کرمان) به اتهام «اقدام علیه امنیت داخلی» حکم پنج سال حبس صادر کرده است. این شهروندان طی دو جلسه در دادگاه انقلاب محاکمه گشته‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، بهنام روحانی فرد شهروند بهایی ساکن تهران پس از تعقیب از سوی مامورین امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. مامورین امنیتی پس از تعقیب بهنام روحانی فرد در اتوبان و توقف خودرو، او رابازداشت و جهت تفتیش منزل وی را به محل زندگی جدید ایشان منتقل کردند؛ پس از تفتیش منزل نیز او را به مکانی نامعلوم منتقل کردند با این وجود این احتمال می رود وی را به زندان اوین منتقل کرده باشند ». این شهروند بهایی در حال اسباب کشی منزل بود که ماموران پس از تعقیب وی و مطلع شدن از منزل جدید وی را بازداشت کردند.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، لعیا شاعرزاده شهروندبهایی که در دانشگاه حافظ شیراز در مقطع کاردانی پیوسته تحصیل می کرد به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی از دانشگاه اخراج شد. این دانشجوی ورودی ۱۳۹۵ در رشته نفشه کشی معماری در حالی صبح امروز یکشنبه‌ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ از دانشگاه اخراج شد که سه ترم در این دانشگاه درس خوانده بود. طی سالهای اخیر اخراج شهروندان بهایی از دانشگاه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. مسئولین و حراست دانشگاه پیش از اخراج شهروندان بهایی عمدتا از آنان میخواهند، با رد بهایی بودن خود به ادامه تحصیل در دانشگاه ادامه دهند که این درخواست به معنای ترک دین آنان از آئین بهایی و پذیرش مسلمان بودن آنان می باشد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، مهتا ایقانی پس از چهار ساعت بازجویی در اداره اطلاعات ناجا شهر مشهد بازداشت شد. مهتا ایقانی پس از احضار از سوی اداره اطلاعات ناجا در مشهد و حضور در بازجویی بازداشت و به بازداشتگاه بانوان ناجا منتقل شده است. از تاریخ ۱ شهریور ماموران اداره اطلاعات ناجا به این شهروند بهایی سه مرتبه تماس گرفتند اما به دلیل حضور مهتا ایقانی در تهران امکان حضور نداشت که پس از بازگشت ایشان به مشهد وی احضار شده بود. ماموران امنیتی دلیل احضار و بازداشت این شهروند بهایی را به خانواده وی اطلاع نداده اند و آنان اطلاعی از دلایل بازداشت وی ندارند.

به گزارش پیام نیوز ، مهوش ثابت شهریاری یکی از مدیران جامعه بهائی ایران که می بایست در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ آزاد می شد اما به دلیل مرخصی که پس از ۹ سال و نیم داشت و با موافقت معاونت دادستانی چهار روز با تاخیر به زندان بازگشت،این چهار روز به دوران محکومیت این شهروند بهایی شناخته شده اضافه شد .

به گزارش پیام نیوز ، کمال کاشانی و فرهمند ثنایی دو شهروند بهایی ساکن گرگان طی سالهای اخیر محبوس در زندان رجایی شهر بدون یک روز مرخصی و محرومیت از حق استفاده از مرخصی دوران محکومیت خود را طی کردند .

به گزارش هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان رحیمیان، استاد زندانی دانشگاه بهائیان پس از تحمل پنچ سال حبس در میان استقبال خانواده و دوستان از زندان رجایی شهرکرج آزاد شد. روز جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶، کیوان رحیمیان، استاد زندانی دانشگاه بهائیان پس از پنج سال حبس از زندان رجایی شهرکرج آزاد شد. کیوان رحیمیان از سال ۹۱ در زندان رجائی شهر تحمل حبس می نمود. آقای رحیمیان از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان ایران در سال ۹۰ بازداشت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۹۷ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، نوا خلوصی، زندانی بهایی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد پس از تحمل بیش از ۴ سال حبس در میان استقبال خانواده و دوستان از این زندان آزاد شد. نیکا خلوصی، خواهر او همچنان در زندان به سر می برد در حالی که منوچهر خلوصی پدر آنان در مردادماه سال جاری از همین زندان آزاد شد. شب گذشته نوا خلوصی شهروند بهایی و یکی از اعضای خانواده خلوصی که از چند سال قبل در زندان به سر می برند با پایان محکومیت آزاد شد. نیکا و نوا خلوصی، دو خواهر بهایی ساکن مشهد، در ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۲ محاکمه شدند که طبق حکم دادگاه بدوی، نیکا خلوصی به شش سال حبس تعزیری و نوا خلوصی به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش پیام نیوز ، مهتا ایقانی پس از گذشت ۹ روز بازداشت در تاریخ روز یکشنبه‌ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ با قرار منع تعقیب آزاد شد. مهتا ایقانی پس از احضار و بازجویی از سوی اداره اطلاعات ناجا در مشهد در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ بازداشت و به بازداشتگاه کلانتری بانوان مشهد منتقل شد . این شهروند بهایی با قرار منع تعقیب و بدون وثیقه آزاد شد.

به گزارش پیام نیوز، مهوش ثابت شهریاری یکی از مدیران جامعه بهایی ایران پس از ده سال از زندان اوین آزاد شد. مهوش ثابت شهریاری در ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و پس از مدتی به زندان اوین منتقل شد که در طول دوران حضور در زندان، وی به همراه دیگر مدیران جامعه بهایی ایران هر کدام در دادگاه به بیست سال زندان محکوم شد که این حکم پس از گذشت هشت سال و نیم به ده سال زندان کاهش پیدا کرد که هم اکنون این مدیر جامعه بهایی ایران پس از گذشت ده سال از زندان آزاد شدند.

به گزارش پیام نیوز ، کمال کاشانی و فرهمند ثنایی دو شهروند بهایی ساکن گرگان که ۳۷ روز پس از بازداشت در گرگان به زندان رجایی شهر منتقل شدند تا دوران محکومت خود را طی کنند در تاریخ چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶پس از پنج سال آزاد شدند.

در این ماه نیز روند رو به ستیز بهائیان ادامه داشت بگونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجوئی ۱ مورد
بازداشت و بیخبری ۵ مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده ۳ مورد
محکومیت به حبس ۴ مورد
محرومیت از تحصیل ۱۱۶ مورد
تفتیش منزل ۱۷ مورد
ضبط وسائل ۱۷مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱۷ مورد
آغاز دوران محکومیت ۱ مورد
انتقال افراد زندانی به مکان نامعلوم ۳ مورد
محرومیت از حق مرخصی و سایر حقوق زندانیان ۲ مورد
جلوگیری از آزادی فرد زندانی با توجه به اتمام دوران محکومیت ۱ مورد
آزادی افراد زندانی با توجه به اتمام دوران محکومیت ۵ مورد
آزادی فرد با قرار وثیقه ۱ مورد
نقض حقوق شهروندی ۱۹۳ مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2016 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، روز ۱۹ شهریورماه سال جاری در حالی که مراسم خاکسپاری در قطعه ۳۰۰ بهشت زهرا برگزار می شد، مهرداد هوشمند و همسرش سارا نعمتی بعنوان نوکیشان مسیحی در این مراسم مشارکت جستند. این دو نوکیش مسیحی در طی مراسم به روش دینی خود به برگزاری مراسم و قرائت دعا پرداختند. یک منبع مطلع در این رابطه توضیح داد “در طول مراسم افراد غریبه ای به صحنه آمدند و از آقای هوشمند و همسرش حین مراسم فیلمبرداری کردند. آنان گویا پس از پایان مراسم مدارک شناسایی آقای هوشمند را از او مطالبه و ضبط کرده بودند . روز بعد از مراسم این شهروند تهرانی و همسرش برای پس گرفتن مدارک و پاسخ به برخی سئوالات به دفتر پیگیری اداره اطلاعات احضار شدند. مهرداد هوشمند و سارا نعمتی پس از چند ساعت بازجویی در همان محل بازداشت و سپس به نقطه نامعلومی منتقل شدند. از سرنوشت این افراد پس از بازداشت اطلاعی در دست نیست .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، هادی عسگری در هفته گذشته در حیاط زندان بر اثر افتادن از ناحیه کمر مجروح گشته و بهداری زندان دستور اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان را صادر کرده است اما مسئولان زندان از اقدام برای این انتقال خودداری و اعلام کردند که «برای اعزام باید هماهنگی‌های لازم با قاضی پرونده صورت گیرد.» همچنین این نوکیش مسیحی در دوران بازجویی در بند ۲۰۹ زندان اوین دچار درد در ناحیه کلیه شده و پس از گذشت یک سال همچنان از این عارضه رنج می‌برد با این حال مسئولین زندان و بهداری از رسیدگی درمانی به وی امتناع می‌کنند.

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۲ مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده ۲ مورد
جلوگیری یا برهم زدن مراسم مذهبی ۱ مورد
احضار و بازجوئی ۲ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
عدم رسیدگی به بیماری زندانی یا محرومیت از درمان ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۹ مورد

دراویش طریقت نعمت اللهی ، گنابادی 

دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک دین بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.   توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ نقض سریح حقوق دراویش گنابادی و نعمت الهی وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، نیز تاکید شده است.

در این ماه :

به گزارش مجذوبان نور، آقای لباف صبحدیروز مقابل دادگستری قم توسط مأمورین امنیتی دستگیر و تاکنون از علت بازداشت و محل نگهداری وی خبری در دست نیست. سال گذشته نیز مأموران انتظامی منطقه‌ی خلجستان در غروب چهارشنبه پانزدهم دی‌ماه به منزل شخصی و گلخانه‌ی آقای امیرعلی محمدی لباف وارد و این اقدام غیرقانونی مأمورین، که بدون ارائه‌ی حکم قضایی صورت گرفت، با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌ی وى و کارکنان گلخانه‌ی مذکور همراه بود و نهایتاً دادگاه بخش خلجستان قم در پی شکایت آقای لباف، در یک تصمیم قضایی، متعرضین به منزل شخصی و گلخانه‌ی این درویش گنابادی را تبرئه کرد و همان زمان آقای لباف در گفتگویی با خبرنگار سایت مجذوبان نور به سندسازی و صدور مجوز صوری برای بسترسازیِ برائت متهمین از اتهامات انتسابی اشاره کرد .

به گزارش مجذوبان نور ،  آقای امیرعلی محمدی لباف از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که توسط نیروهای امنیتی قم دستگیر شده بود، آزاد شد. آقای لباف در اعتراض به این بازداشت غیرقانونی از لحظه‌ی دستگيرى در اعتصاب غذا بوده و اتهام وی از سوی مأمورین امنیتی، اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
احضار و بازجوئی ۱ مورد
بازداشت ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
اعتصاب غذا ۱ مورد
محرومیت از حقوق محرومیت از حقوق شهروندی ۴ مورد

عرفان حلقه

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که دیگر نحله های فکریهمچون دیگر ادیان و گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با پیروان عرفان حلقه قرار میدهند . محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه و طب مکمل فرادرمانی در حال حاضر با اتهام فساد فی الارض با حکم اعدام مواجه شده و دیگر پیروان این عرفان نوظهور زیر شدیدترین سرکوبهای امنیتی مثل بازداشت و حبس به سر میبرند .

در این ماه :

به گزارش هرانا ، سعید اردشیر از زندانیان عقیدتی سابق مرتبط با گروه عرفان حلقه که سال گذشته پس از اتمام دوره حبس از زندان آزاد شده بود پس از عزیمت به کشور مجددا بازداشت شد. سعید اردشیر از فعالان گروه عرفان حلقه روز دوشنبه مورخ ۲۷ شهریورماه پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.یکی از نزدیکان آقای اردشیر  ضمن تایید این موضوع افزود “سعید پس از آزادی تنها مشغول بازسازی فعالیت اقتصادی خود و ساخت کارخانه تخریب شده اش بوده در این مدت فعالیتی برای عرفان حلقه نداشت برای همین علت بازداشت او روشن نیست.” گفته می شود آقای اردشیر روز چهارشنبه به بند نامعلومی در زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،  سه‌شنبه ۲۱ شهریور، یکی دیگر از هواداران گروه عرفان حلقه توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه، بازداشت شد. پس از اعلام حکم اعدام محمدعلی طاهری، تعداد زیادی از طرفداران عرفان حلقه، در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. هویت این طرفدار گروه عرفان حلقه به نقل از خبرگزاری تسنیم، «امیرحسین ــ خ»، میباشد. طی این گزارش، «امیرحسین ــ خ، یکی از افراد موثر در راه‌اندازی و مدیریت کمپین الف مثل استاد در تهران»، بوده است.لازم به ذکر است روز ۲۰ شهریورماه، نیز، «مهدی سپهر»، «شهریار سپهر» و «علی معماریان»، سه تن از هواداران عرفان حلقه، در تهران از سوی نیروهای امنیتی سپاه بازداشت شده‌ بودند.

به گزارش هرانا، گلنار بهاری‌نژاد یکی از پیروان «عرفان حلقه» در شیراز بازداشت شده است. شمار بازداشت شدگان پیرو این مکتب در هفته های اخیر در شیراز دست‌کم به ۵ نفر رسیده است. پیش از این «محمدرضا حسینی، زهرا بزرگ‌پور، کیارمین محمدزاده و مسلم مومنی» توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند. بازداشت و احضار این فعالان پس از صدور حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه افزایش یافته. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آقای طاهری را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش هرانا ،تجمعات اعتراضی پیروان عرفان حلقه در نقاطی چون استان فارس که با اطلاع رسانی رسمی نیروهای امنیتی همراه بود، طی دو واقعه جداگانه دست کم ۱۷ عضو دیگر این گروه در تهران و شهرری بازداشت شدند. خانمها زهرا شفیعی دهاقانی، زهرا ابراهیمی، ملیکا کاوندی و رها داودیان ۴ تن از اعضای گروه عرفان حلقه با پوشیدن کفن به نشانه اعتراض به صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری روزهای ۵ و ۶ شهریورماه در مقابل زندان اوین دست به تحصن مسالمت آمیز زدند. تنها سه روز پس از بازداشت ۴ فعال مورد اشاره ماموران امنیتی منتسب به قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با ورود به یک منزل مسکونی در حوالی شهرری، بدون ارائه حکم ورود به منزل یا حکم بازداشت اقدام به دستگیری حاضرین کردند. علی برمکی، رامین منصوریان، علی گروسی، محمد آباریان، امیرعباس نصری، مهزاد خسروانی، ناهید ربانی، علیرضا رشوند، آمنه حکمت مرام، محسن باقری، اکرم درویشی و سعیده گودرزی به همراه یک کودک هویت ۱۳ بازداشت شده در ضیافت شام شهر ری است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شماری از هواداران عرفان حلقه در اعتراض به صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند؛ در پی این اعتراضات، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت دستکم سه تن از آنان در شهر شیراز کرده‌اند. هویت سه تن از این هواداران عرفان حلقه از سوی خبرگزاری تسنیم زهرا بزرگ پور، کیارمین محمدزاده و مسلم مؤمنی احراز شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حکم اعدام آقای طاهری به اتهام «افساد فی الارض» و با استناد به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی صادر شده است. پیش‌تر محمود علیزاده طباطبایی، دیگر وکیل محمدعلی طاهری، گفته بود: گویا حکم اعدام ایشان صادر شده است اما به دلیل اینکه عروسی دختر ایشان ۲۲ شهریور است به دادگاه مراجعه نکردیم که حکم به ما ابلاغ شود.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت ۲۵ مورد
مصادره پاسپورت ۱ مورد
تفتیش منزل ۱ مورد
یورش بدون حکم قضائی ۱ مورد
صدور حکم اعدام ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۲۹مورد