صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد مجددا تایید شد

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد از تایید صلاحیت مجدد عضو زرتشتی شورای شهر یزد در کمیته حقوقی این هیات خبر داد. پیش تر دیوان عدالت اداری به تعلیق فعالیت این عضو شورا رای داده بود، در استدلال دیوان به رای شورای نگهبان استناد شده بود که این شورا خواستار رد صلاحیت نامزدهای پیروان سایر ادیان غیرمسلمان در مناطقی شده بود که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

به گزارش هرانا به نقل از ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در خصوص ‌حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق عضویت و فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: حکم صادره قطعی نیست و با ارسال پاسخی مستدل پیگیری این موضوع در حال انجام است. علی افخمی گفت: با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یز کمیته سه نفره حقوقی هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد تشکیل جلسه داد و ضمن تایید صلاحیت مجدد آقای نیکنام اعلام کرد که روند کاندیداتوری، تایید صلاحیت و انتخاب ایشان قانونی بوده و با توجه به تایید هیات اجرایی و نظارت مشکل قانونی نداشته است.

به دنبال شکایت علی اصغر باقری، یکی از نامزدهای شکست خورده شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را صادر کرده بود.

وی با بیان اینکه اصل ورود دیوان عدالت اداری به موضوع توقف فعالیت یک عضو شورای شهر مورد مناقشه است، گفت: هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا در استان یزد بعد از تشکیل جلسه طی نامه ای نظر کمیته حقوقی و نتیجه بررسی خود را به دیوان عدالت اداری اعلام خواهد کرد.

در حکم دیوان عدالت اداری به نظر فقهای شورای نگهبان مبنی بر ممنوعیت انتخاب اقلیت‌های مذهبی به عنوان عضو شورای شهر استناد شده است.

این نظر فقهای شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات شوراها نیز موضوع اختلاف این شورا و هیئت ‌نظارت بر انتخابات، وابسته به مجلس، بود و در نهایت، این هیئت،‌ نظر شورای نگهبان را نپذیرفت.

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره یکم ماده ۲۶ قانون شوراها، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شده بود که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

شورای اسلامی شهر یزد دارای ۱۱ عضو اصلی و هفت عضو علی البدل است و سپنتا نیکنام عضو شورای چهارم و عضو فعلی شورای شهر یزد است که با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم منتخب مردم یزد به شورای پنجم راه یافت.