تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد خبرساز شد

حکم دیوان عدالت اداری ایران مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد این کشور واکنش نماینده زرتشتیان ایران در مجلس را در پی داشت.

به گزارش «محبت نیوز» اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران در واکنش به حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری این کشور مبنی بر توقف موقت فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد اعلام کرد که این اقدام یک بدعت است. وی با اشاره به گفت‌وگوی خود با هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاهای ایران به عنوان مرجع قانونی تصمیم گیرنده در مورد انتخابات شورای شهر اظهار داشت: حضور سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد بر اساس قانون صورت گرفته و انتخاب وی نیز با رای مردم یزد انجام شده و کاملن قانونی است.

اختیاری با بیان اینکه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به عنوان بالاترین مرجع اظهار نظر و تایید انتخابات باید حامی قانون باشد، تصریح کرد: این بدعت دیوان عدالت اداری در صورتی که دایمی شود می تواند تمام انتخابات هایی که در آینده برگزار می شود را تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است در تاریخ ۱۳ شهریورماه جاری ( ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ ) از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری ایران حکمی مبنی بر توقف و جلوگیری از فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر شد که در این حکم آمده بود که دستور موقت صادره قطعی است.

از سوی دیگر چند ماه پیش همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان این کشور با صدور ابلاغیه ای، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات مذکور شد.

در این ابلاغیه آمده بود که “در برخی مناطق ایران که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی این کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده اند”، تایید صلاحیت آنها مغایر با فرامین آیت الله خمینی و خلاف موازین شرع است.