نامه سهیل عربی به سردار اسماعیل کوثری؛ به آزار من و خانواده ام پایان دهید

سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین در اعتراض به آزار و اذیت خانواده خود توسط سپاه پاسداران از دوم شهریورماه، اعتصاب غذای اعتراضی خود را آغاز کرده است.

به گزارش هرانا ، آقای عربی طی نامه ای سرگشاده خطاب به سردار اسماعیل کوثری، فرمانده قرارگاه ثارالله خواستار پایان دادن آزار و اذیت خانواده خود توسط نیروهای تحت امر وی شد. سهیل عربی پیش تر قرار بود روز گذشته آزاد شود که توسط ضابطان قرارگاه ثارالله جلوی این موضوع گرفته شد. آقای عربی گفته است در صورتی که قرارگاه ثارالله به روند فعلی آزار وی ادامه بدهد از هفته دیگر دست به اعتصاب خشک (امتناع از نوشیدن) خواهد زد. به گزارش حقوق بشر در ایران، سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در سالن ۲ اندرزگاه ۷ زندان اوین از دوم شهریورماه، اعتصاب غذای اعتراضی خود را آغاز کرده است و تا امروز به این اعتصاب ادامه داده است.یک منبع مطلع از آخرین وضعیت این زندانی در این باره توضیح داد “وزن سهیل در زمان آغاز اعتصاب غذا ۸۴ کیلوگرم بود که بر اساس اخرین ثبت صورت گرفته در بهداری وزنش به ۶۹ کیلو گرم کاهش پیدا کرده و فشارش ۸ بر روی ۲ است.”

سهیل عربی طی مدت اعتصاب نیز، به علت وخامت حال عمومی و خون ریزی معده چندین مرتبه به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

به موازات اعتصاب غذا و تحلیل قوای جسمانی این زندانی، پرونده جدیدی نیز در دادسرای مقدسی زندان اوین علیه وی به پیش می رود.
سهیل عربی۲۳ شهریورماه نامه ای سرگشاده نوشت که با قلمی ساده به شرح آخرین وضعیت خود و فشارهای اخیر بر خود و خانواده اش برای افکار عمومی پرداخته است، متن کامل نامه سهیل عربی را اینجا بخوانید.

او در این نامه نوشته است که بازجویان سپاه ارتباط او با سایر زندانیان را با برچسب «ارتباط با زندانی امنیتی» به تهدیدی برای آنان تبدیل کرده اند. آقای عربی در بخشی از نامه‌اش نوشت: «همسرم از کارش به خاطر من اخراج شده، حدود ده روزی هست که اخراج شده، تهدیدشان کرده‌اند با همسرم کار نکنند، خودم در زندان به چند زندانی زبان تدریس می کردم و اندک درآمدی داشتم به زندانیان گفتند با او صحبت نکنید چون یک زندانی امنیتی است و برایتان دردسر می شود.»

آقای عربی که قرار بود روز گذشته از زندان آزاد شود با ممانعت نیروهای قرارگاه ثارالله همچنان در زندان ماند در حالی که شرایط حقوقی او در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این زندانی عقیدتی در همین رابطه نامه ای خطاب به فرمانده قرارگاه ثارالله نوشته است که به نقل از هرانا عینا در ادامه می آید:
سردار اسماعیل کوثری، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با سلام

اینجانب سهیل عربی در تاریخ ۱۳۹۲/۹/۱۶، توسط ماموران آن قرارگاه دستگیر شدم.

پس از ۵۸ روز بازجویی تحت شکنجه نیروهای تحت امر شما و با اکراه پس از نقض حکم اعدامم در نهایت به تحمل هفت سال و نیم حبس بابت توهین به مقدسات محکوم شدم.

در حالی که باید روز گذشته از زندان آزاد می شدم نه تنها نیروهای شما جلوی آزادی قانونی من را گرفتند بلکه به تشکیل پرونده جدیدی برای من و همسرم مبادرت کرده اند.

با توجه به اینکه در تمام لحظات این سالهای سخت که بر من و خانواده ام رفت ردپای قرارگاه متبوع و نیروهای تحت امر شما دیده شد آنطور که انگار تصمیم گیرنده اول و آخر برای زندگی من خانواده ام شما هستید این نامه را به جای اتلاف وقت و نوشتن به قوه قضاییه ای که نه استقلال دارد و نه انگیزه ای برای دفاع از حقوق من بعنوان شهروند، مینویسم.

جناب کوثری بنده تبرئه خود و همسرم و پایان دادن به آزار و اذیت خانواده ام را از شما می خواهم.

شما فرمانده قرارگاه هستید ولی با فرض اینکه زیردستان شما واقعیت ها را به شما منعکس نمی کنند اجازه بدهید توضیح بدهم جرم من فعالیت در صفحه فیسبوکی بود. تمام عکسها، مقالات و ترجمه های من به قصد روشنگری و انتقاد بود و هیچ واژه توهین آمیزی توسط من منتشر نشده است.

یک – اما بازجوهای دو الف من را مجبور کردند که پستهای دیگر ادمین های پیچ را حتی کامنتهای مخاطبین را به عهده بگیرم.

دو – پس از اینکه محکوم به اعدام شدم سایتهای وابسته به سپاه مثل راه دانا و فارس و حتی روزنامه کیهان علیه من اقدام به نشر اکاذیب، تهمت های ناروا کردند، ما از ایشان شکایت کردیم، اما هنوز مجازات نشدند و حتی تکذیبیه هم ننوشتند.

سه – مطابق اصل ۲۳ قانون اساسی هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده متفاوت مجازات کرد، اما من ۴ سال است که صرفا به دلیل اظهار نظر و داشتن عقایدی متفاوت در زندان شکنجه می شوم، شغل، جوانی و سلامتی ام را از دست داده ام و حتی خانواده ام مورد آزار قرار گرفته اند. تلفن ها شنود می شود، همسرم بابت اتهام واهی معاونت در فعالیت تبلیغی علیه نظام بی رحمانه بازجویی و متهم شده است.

چهار – در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۸، مشمول عفو عمومی شدم، این عفو ابتدا در پرونده ام اعمال شد و مطابق آن باید ۱۳۹۶/۶/۲۷، یعنی دیروز آزاد می شدم، اما این اتفاق نیو افتاده است و به دلیل گزارش های اشتباه بازجویان قرارگاه ثارالله، از مرخصی، آزادی مشروط تا حتی عفو عمومی که حق قانونی ام می باشد جلوگیری می شود.

اکنون خواسته ی من این است که مطابق قوانین خود و همسرم تبرئه و آزاد شویم و فشارها از روی خانواده ام برداشته شود و سایت هایی که علیه ما اقدام به نشر اکاذیب کرده اند دست کم تکذیبیه بدهند، بدیهی است که صبر من هم به زودی به پایان خواهد رسید و یک هفته پس از انتشار این نامه در صورت عدم موافقت با خواسته هایم اقدام به اعتصاب خشک و تر می نمایم.

مسلما با وضعیتی که من تجربه کردم قبل از هر نهاد و ارگانی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و شخص شما بعنوان فرمانده این قرارگاه را مسئول جان و سلامت و آزادی خودم و خانواده ام می دانم.

با تشکر

سهیل عربی – زندان اوین – ۲۸ شهریورماه

برای یادآوری رویه منتهی به اعتصاب غذای این زندانی عقیدتی، لازم به ذکر است در حالی که وی در حال تحمل چهارمین سال از دوره محکومیت خود به سر می برد مورخ ۹ مردادماه از بازداشت همسرش، نسترن نعیمی باخبر شد.
نسترین نعیمی، همسر سهیل عربی به اتهام معاونت در تبلیغ عیه نظام بازداشت شد، وی متهم شد که حکم صادره از سوی قاضی رازینی در مورد سهیل عربی را با رسانه ها در میان گذاشته است.

آقای عربی به نشانه اعتراض از روز ۱۰ مردادماه دست به اعتصاب غذا زد. اندکی بعد او نیز به بند ۲ الف سپاه پاسداران واقع در زندان اوین که محل نگهداری همسرش بود منتقل شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

پس از هشت روز آقای عربی به بند سابق خود بازگردانده شده، همسرش نیز با تودیع وثیقه آزاد شد و این زندانی به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد.

با اینحال از زمان بازگشت به بند عمومی ۷ این زندانی و خانواده او با افزایش فشار نیروهای امنیتی روبرو شده اند.

گزارش می شود در چند نوبت نیروهای امنیتی با همسر آقای عربی که به تازگی آزاد شده است تماس گرفته و اقدام به تهدید او در خصوص اطلاع رسانی و سرانجام وضعیت همسرش نموده اند.

بعضی از این تهدیدات و بازجویی ها در حضور فرزند خردسال این خانواده صورت گرفته است که موجب دشواری بیشتر آنان شده.

سهیل عربی در این رابطه با نگارش نامه ای که پیش تر توسط هرانا منتشر شده بود از آغاز اعتصاب غذای اعتراضی خود ار دوم شهریورماه خبر داد.

آقای عربی کمی بعد با نگارش دو نامه به بازکاوی زوایایی از پرونده سابق و همینطور پرونده جدید مفتوحه علیه خود پرداخته است و سعی کرده است دلایل اعتصاب غذای خود را برای افکار عمومی توضیح بدهد.

لازم به اشاره است، سهیل عربی، عکاسی که اکنون ۳۲ ساله است، در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالب انتقادی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی به دلیل نوشته‎هایش در فیسبوک به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما مادۀ ۲۶۳ این قانون تاکید کرده که «اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می‎شود.»

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه در اقدامی غیرقانونی و کم سابقه اتهام «افساد فی الارض» را هم به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده است، سهیل عربیبه دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به افساد فی الارض نیز محکوم شد، اما با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‎برد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.

سهیل عربی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. علیرغم پیگیری وکلا و خانواده، این پرونده ها هنوز با هم ادغام و تجمیع نشده اند.