برای اولین بار رهبر ایران به نامه مولانا عبدالحمید پاسخ داد

در پی ارسال نامه امام جمعه اهل سنت زاهدان به سید علی خامنه ای رهبر ایران، دفتر وی پاسخ نامه را ارسال کرد.


به گزارش کمپین فعالین بلوچ، رئیس دفتر آیت الله خامنه‌ای، محمدی گلپایگانی در جواب نامه ی مولانا عبدالحمید نامه ای را منتشر کرد که در این نامه رهبر ایران گفته است: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیاندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»

مولانا عبدالحمید پیشتر نیز در انتقاد از برخورد با اهل سنت نامه‌هایی به رهبر ایران نوشته بود اما هیچگونه پاسخی از جانب علی خامنه ای یا دفتر وی به این نامه‌ها منتشر نشد.

خبرگزاری های داخلی ایران روز چهارشنبه ۱۵ شهریور نامه محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر سید علی خامنه‌ای رهبر ایران به مولانا عبدالحمید و پاسخی که وی به امام جمعه اهل سنت زاهدان داده را به طور گسترده منتشر کردند.

مولانا عبدالحمید در پی دریافت پاسخ نامه‌، سخنان رهبر ایران را ” تاریخی، حکیمانه و فصل‌الخطاب” خواند که در برابر “تبعیض ها” قرار گیرد.

متن نامه‌ی تشکر مولانا عبدالحمید از رهبر ایران بدین شرح است:

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ـ دامت برکاتهم ـ
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

احتراماً، فرمان تاریخی، حکیمانه و فصل‌الخطاب آن رهبر فرزانه در شرایط حساس منطقه و کشور که طی نامه شماره ۱/۳۲۶۶۳۰ مورخ ۳۱/۰۵/۹۶ بوسیله رئیس دفتر محترم حضرتعالی در پاسخ به نامه شماره ۳۳۷/۹۶ مورخ ۱۱/۰۵/۹۶ اینجانب صادر و ابلاغ گردید، مأیوس‌کننده بدخواهان ایران اسلامی و مایه مسرت ملت عزیز ایران و از باقیات صالحات معظم‌له و موجب همبستگی ملی و امنیت پایدار خواهد بود.

این فرمان، تکلیف شرعی و قانونی همه مسئولان لشکری و کشوری و ارکان نظام اسلامی را در راستای اجرای عدالت و نگاه یکسان بین همه اقوام و مذاهب را تبیین و حجت را بر همه تمام کرده است.

وظیفه خود می‌دانم از این دستور صریح و ماندگار آن رهبر دلسوز و خردمند صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی نمایم و امیدوارم مدیران محترم کشور در سطوح مختلف این پیام روشن و خداپسندانه را چراغ راه‌شان قرار دهند و نسبت به رفع هر نوع تبعیض و نابرابری بین مردم شریف ایران که همه به منزله اعضای یک خانواده‌اند اقدام نمایند.

سلامتی و طول عمر همراه با موفقیت را برای آن زعیم عالی‌قدر مسئلت دارم.
(مولانا) عبدالحمید

لازم به ذکر است که رسانه های ایران تفسیر های مختلفی از سخنان آیت الله خامنه ای داشته اند و در این میان تفسیر رسانه های اصولگرا بیشتر بر نفی تبعیض و تاکید بر این بوده که مولانا عبدالحمید و اهلسنت باید بیش از پیش به تایید نظام بپردازند و “دشمنان خناس” را نا امید کنند.

تحلیل گران پاسخ رهبر ایران را به نوعی فقط “نفی تبعیضات موجود در نظام” و در خواست “پایبندی هر چه بیشتر اهلسنت به جمهوری اسلامی” خوانده اند که بسیار یکجانبه گرانه عنوان شده است اما برداشت ها در نامه تشکر مولانا عبدالحمید به نظر متفاوت می آیند.