خامنه‌ای از پاسخ صریح به مولوی عبدالحمید در خصوص تبعیض مذهبی طفره رفت

عبدالحمید دو درخواست کاملن روشن را بیان کرده و در انتظار پاسخی روشن هم بوده است. اما بعید به نظر می‌رسد که این روحانی اهل سنت نامه رهبر جمهوری اسلامی را پاسخی واقعی به درخواست‌های صریح خود بداند!

به گزارش «محبت نیوز» علی خامنه ای از پاسخ مستقیم به نامۀ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعۀ اهل سنت زاهدان و از روحانیان شناخته شدۀ اهل سنت در ایران خودداری کرد. مولوی عبدالحمید اخیرن در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران که جزئیات آن علنی نشده نسبت به اعمال تبعیض به ویژه نسبت به اهل سنت در این کشور اعتراض کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلن اعمال تبعیض در جمهوری اسلامی را تقبیح کرده هر چند از ارایۀ پاسخ مستقیم به روحانی برجستۀ اهل سنت خودداری ورزیده است.

به جای رهبر جمهوری اسلامی، رییس دفتر او، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، پاسخ نامۀ مولوی عبدالحمید را به طور مکتوب داده و در آن نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی ایران نامۀ اعتراضی امام جمعۀ اهل سنت زاهدان را دیده و در پاسخ به آن گفته است : “همۀ ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند…”

بر طبق قانون اساسی از جمله اصول ۱۰۹ و ۱۱۵ رهبر و رئیس جمهور باید شیعه باشند. اکثر مقامات جمهوری اسلامی نظیر رئیس قوه قضائیه در قانون و یا عمل باید شیعه اثنی عشری باشند. در نتیجه چگونه می توان بر اساس قانون اساسی (که در آن اساس تبعیض و نابرابری بر پایه مذهب تصریح شده است) تبغیض و نابرابری را “ناروا” قلمداد کرد؟

هر چند علی خامنه ای در پاسخ غیرمستقیم اش در خصوص اعمال تبعیض علیه اقوام و اهل سنت در ایران، رهبر جمهوری اسلامی خواستار اتحاد همۀ آحاد و گرایش های کشور علیه تلاش برخی کشورهای منطقه به منظور ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی شده است.

اما این پاسخ در حالی منتشر شده است که در آن به یکی از خواسته‌‌های مطرح شده در نامه مولوی عبدالحمید به طور کلی پاسخ داده شده و به درخواست دوم او اصلن پاسخی داده نشده است.

مولوی عبدالحمید در درخواست دوم خود از رهبر جمهوری خواسته بود تا آزادی مذهبی بیشتری به اهل سنت، از جمله برای اجرای نماز جماعت در کلانشهرها، داده شود.

نامۀ حجت الاسلام گلپایگانی به مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی مربوط به ٢۱ مرداد گذشته است، هر چند رسانه های ایران تصویر این پاسخ را چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه منتشر کرده اند.

اهل سنت در ایران همواره به نابرابری در استخدام دولتی و انتصاب‌های مدیریتی انتقاد داشته‌اند چرا که دولت حتی برای پست‌های دولتی استانی در استان‌های سنی نشین از آنها استفاده نمی‌کند.

همچنین در این سالها بارها از انجام مناسکی نظیر نماز جماعت اهل سنت در تهران جلوگیری شد و نمازخانه آنها در شمال غرب تهران تخریب شد. ضمن این که از سفر مولوی عبدالحمید به به عربستان سعودی جلوگیری شد.

در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس نیز در در حالیکه از رهبران اقلیت های مذهبی در ایران و حتی ورزشکاران و هنرمندان دعوت شده بود، مولوی عبدالحمید دعوت نبود.