اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی به احضارهای تلفنی و غیرقانونی

در پی احضار تلفنی غیرقانونی لقمان صفرپور از دراویش گنابادی و تهدید وی به برخورد قضایی از سوی اداره اطلاعات شهرکرد، شب گذشته مورخ ۲۳ مردادماه کاربران توییتری و فعالین اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #احضارتلفنی مراتب اعتراض خود را به بی‌قانونی‌ها و نگاه امنیتی بر قشرهای مختلف جامعه به خصوص دراویش گنابادی، به گوش همگان رساندند.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛ این برخورد غیرقانونی نهاد امنیتی با آقای لقمان صفرپور درویش گنابادی، فعالان سیاسی و اجتماعی، فعالین کارگری و دانشجویان را بر آن داشت تا علاوه بر اعتراض به این اقدام غیرقانونی از تجربیات احضار تلفنی خود و شیوه برخورد نهادهای امنیتی بنویسند که در این میان عده‌ای از کاربران از چرایی برخورد غیرقانونی و آزار و اذیت درویشان پرسیدند .

خانم مهرانگیز کار وکیل و فعال حقوق بشر گفته است:
«یک سؤال:
‏چرا پیاپی به صورت غیرقانونی دراویش، تلفنی احضار می‌شوند؟ چه خبر است؟ چرا ترس از دراویش ناگهان بالا رفته؟ چرا احضار غیرقانونی؟»

و یکی از فعالین دانشجویی پرسیده است:
«‏‏اما مگر دراویش و گفتمان درویشی چه دارد که همچون برخوردهای امنیتی رو شاهد هستیم؟ ⁧ #احضارتلفنی»

و برخی کاربران نیز با بررسی حقوقی و تأکید بر لزوم آگاهی از قوانین و غیرقانونی بودن احضار تلفنی اقدام آقای صفرپور را در تأکید بر قانون و لزوم پایبندی نهادهای امنیتی به قوانین جاری ستودند. یکی از کاربران نوشت:

 «واقعاً دراويش در سال‌هاى اخير تحولى عميق در نوع اعتراضات سياسى كشور ايجاد كردن، گویا اين درويش [لقمان صفرپور] به ⁧ احضار تلفنى ⁩ نه گفته است! دست مريزاد»

با شدت گرفتن نگاه امنیتی بر جامعه‌ی دراویش گنابادی، مقاومت و دفاع مدنی درویشان از حقوق اساسی و مسلّم خودشان همواره با مشی و تفکر صلح‌طلبانه و آزادی‌خواهانه‌ی مکتب درویشی ادامه یافته است، چنانکه حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی در جمله‌ای مشهور به این نکته اشاره داشته‌اند که: «ما درویشان در صلح و دوستی چون آب روانیم و در دفاع چون شمشیر بران».