نان به نرخ روز؛ نماینده مسیحیان آشوری «ولایی دیروز»، «خاتمی‌چی» امروز!

‘یوناتان بت کلیا’ که روزی مخالفت سرسخت تظاهرات اعتراضی سال ۸۸ بود حالا به صف هواداران خاتمی و جنبش سبز پیوسته است.

به گزارش «محبت نیوز» از روز سه ‏شنبه ۲۴ مرداد جلسات رای اعتماد به وزرای کابینه‎ی دوازدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان در محدوده‎ی زمانی که به آنها فرصت داده می‌شد در مورد وزیر پیشنهادی به عنوان موافق و مخالف نطق کردند. یکی از نمایندگانی که در روز اول به نفع وزرای دولت به عنوان موافق نطق کرد «یوناتن بت کلیا» نماینده مسیحیان آشوری مجلس بود که از چند ماه پیش خود را به هر ترتیبی به تیم دولت نزدیک کرد. او پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در چند سخنرانی و مصاحبه به نفع دولت صحبت کرد و با نادیده گرفتن تبعیض حقوق اقلیت‌ها در ایران اعلام کرد مسیحیان ایران هیچ تقاضا و توقعی از دولت ندارند و آماده‌ ارائه هرگونه کمک هستند.

او چند هفته مانده به معرفی کابینه، پیش از مراسم تحلیف، در اینستاگرام خود تصویری از سخنرانی‌اش در یکی از میتینگ‌های انتخاباتی به نفع روحانی را منتشر کرد. تصاویری که به طور مشخص نشان می‌داد “بت‌کلیا” در سالنی سخنرانی می‌کند که با پارچه‌های سبز و بنفش که نمادهای جنبش سبز ایران و هواداران میرحسین موسوی و حسن روحانی است‎ آراسته شده!
“بت‎کلیا” یک شب مانده به آغاز جلسات رای اعتماد در مجلس یعنی روز دوشنبه ۲۳ مرداد تصویری از خودش در کنار سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات که با حکم قضایی ممنوع‎التصویر است در صفحه اینستاگرامش قرار داد که به صورت مضاعف اعلام کند حامی جریان اصلاح ‏طلبی و اعتدالگرایی در ایران است.
اما سوابق چه می‌گوید؟
یوناتن بت‌کلیا پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که به سرکوب گسترده معترضان در خیابان‌ها انجامید و صدها نفر از فعالین سیاسی در آن دستگیر و به حبس‌های طولانی محکوم شدند و ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند و در بازداشتگاه‌هایی مانند کهریزک جنایات زیادی اتفاق افتاد از جمله نمایندگانی بود که بارها علیه فتنه سخنرانی کرد.

او در حالی این روزها بر اساس منافع، خود را هم نظر با خاتمی معرفی می‌کند که مقام‌های ارشد نظام از سپاهیان گرفته تا نمایندگان ولایی مجلس و امامان جمعه بارها اعلام کردند سید محمد خاتمی در راس فتنه قرار داشته است.
گفتنی است که “یوناتن بت‌کلیا” ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ در دیدار با رهبر کلیسای شرق آشور و همچنین با استاندار آذربایجان غربی (یک سال بعد از تظاهرات گسترده در ایران) فتنه را محکوم کرد و گفت مسیحیان کشور با درایت و هوشیاری همواره از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند. موضع‌گیری او علیه اصلاح طلبان و جنبش سبز به طور کامل همسو با ولایتمداران بود.

“بت‌کلیا” در دی ماه سال ۱۳۹۴ بار دیگر با محکوم کردن اعتراضات سال ۸۸ مدعی شد: «در سال ۸۸ اتفاقی افتاد که بین مردم ایجاد دو دستگی ‏کردند و افرادی بودند که خواسته و نا خواسته قدمی برداشتند که مردم را در مقابل یک‌دیگر قرار دادند و منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح دادند و تمامی آن‌هایی که مدعیان حقوق بشر و دمکراسی هستند، از این اتفاقات سو استفاده می‎کنند».
حالا او دیگر آدم سابق نیست و فراموش کرده چه مواضعی علیه “سیدمحمد خاتمی” داشته است، اما در نظر نگرفته است که تاریخ، قابل انکار کردن نیست!