انتقاد علمای سرباز از عدم دعوت مولانا عبدالحمید به مراسم تحلیف

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ و مولوی عبدالغفار نقشبدی امام جمعه موقت راسک از عدم دعوت از مولانا عبدالحمید در جلسه تحلیف روحانی انتقاد کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ در خطبه های نماز جمعه این هفته با انتقاد از عدم دعوت از مولانا عبدالحمید گفت:”جای تاسف است در مراسمی که از اقشار مختلف حضور داشتند، از پیشوای مذهبی اهل‌سنت دعوت به‌عمل نیامد”. مولوی کوهی ضمن رد پاسخ رئیس مجلس مبنی بر جای کافی نبودن در مجلس، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس عدم دعوت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به مراسم تحلیف را با این توجیه که “جای کافی نداشتیم؛ بنابراین ائمه جمعه را دعوت نکردیم” پاسخ داده است.

مدیر انوارالحرمین افزود:” باید گفت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید فقط یک امام جمعه نیست، بلکه پیشوای مذهبی اهل‌سنت است. لذا با دعوت نکردن از ایشان قلب چندین میلیون نفر را جریحه‌دار کردید”.

مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک نیز با بیان اینکه “مولانا عبدالحمید در راستای وحدت و انسجام ملی نقشی ایفا نموده که هیچ عالم شیعی وسنی ایفا ننموده است” از عدم دعوت از وی در مراسم تحلیف روحانی انتقاد کرد و معرفی کابینه جدید روحانی را نخستین خلف وعده روحانی دانست.

مولوی نقشبندی افزود:” درآغاز هفته جاری شاهد دو امر مهم در پایتخت کشور بودیم؛ مراسم تحلیف ریاست محترم جمهور در مجلس ومعرفی کابینه جدید دولت که جامعه اهلسنت از هر دو موضوع گلایه هایی دارند”.

وی افزودند”:در مراسم تحلیف که به میزبانی خانه ملت انجام گرفت و از نخبگان سیاسی، کنشگران، هنرمندان گرفته تا پیشکسوتان عرصه فوتبال و حتی پاپ ها و علمای مسیحیت دعوت بعمل آمد اما بزرگترین مرد اهلسنت در مجلس دیده نشد که بسی جای تاسف بود”.

امام جمعه موقت راسک ادامه دادند:” انتظار میرفت از جامعه اهلسنت عذرخواهی شود که متاسفانه عذر بدتر از گناه صورت گرفت یکی میگوید؛ از هیچکدام از ائمه شیعه وسنی دعوت نشده و دیگری کمبود جا را بهانه میکند”

حافظ عبدالغفار نقشبندی افزود:”بخدا قسم نقشی را که حضرت مولانا عبدالحمید حفظه الله در راستای وحدت و انسجام ملی ایفا نموده هیچ عالم شیعی وسنی نتوانسته ایفا کند”.

خطیب مسجد جامع قاسمی راسک گفت:” ما هرگز توجیه نخواهیم شد که جا برای علمای مسیحیت باشد اما یک صندلی برای برجسته ترین پیشوای اهلسنت وجود نداشته باشد”.

وی در رابطه با معرفی کابینه جدید روحانی و عدم معرفی وزیر اهل سنت گفت:” این نخستین خلف وعده ایشان بود، اگر اهلسنت از دولت روحانی حمایت کرده است قطعا به علت مسیر اعتدالی ایشان بوده است که میان افراط و تفریط است”.

مولوی عبدالغفار نقشبندی ادامه داد:”هیچگونه حقارت و اهانت به اهلسنت را هرگز نمی پذیریم پس از گذشت ۳۸ سال انتظار داشتیم دولتی که شعار اعتدال را سر میدهد برای بدست آوردن دل اهلسنت حداقل یک وزیر از اهلسنت انتخاب میکرد”.