زاهدان؛ نه شهروند بهایی با حکم دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند

نه تن از شهروندان بهایی که پیش‌تر در دادگاه انقلاب زاهدان، هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، با رای شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح امروز ۹ مردادماه، سیاوش رحیمی، بهرام روحانی، فرشید دادور، هیدا یزدان، شایان رحیمی، مهرنوش رمضانی‌زاده، امیلیا حکیمان، و شعله رام با ۵ سال حبس تعزیری و تبسم حسینی ۱۹ ساله با یک سال حبس تعزیری با حکم دادگاه تجدید نظر زاهدان تبرئه گشتند. پیام‌نیوز در این خصوص نوشته است؛ رای دادگاه بدوی شهروندان زاهدانی در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۳۹۶ به آنان ابلاغ شده بود که در دادگاه تجدید نظر این حکم از سوی قاضی رد و بهائیان از اتهامات وارده از سوی دستگاه امنیتی تبرئه شدند.

بنابرگزارش هایی که پیشتر منتشر شده است امیلیا حکیمان، فرشید دادور و تبسم حسینی در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که تبسم حسینی پس از ۱۶ روز در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد و امیلیا حکیمان و فرشید دادور در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند.

همچنین سیاوش رحیمی، بهرام روحانی، مهرنوش رمضانی و هیدا یزدان توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ بازداشت شدند و پس از ۳۵ روز در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند و شایان رحیمی به همراه شعله رام نیز در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند که پس از ۲۰ روز با قرار وثیقه آزاد شدند .

در سالهای گذشته بازداشت شهروندان بهایی در استان های مختلف بارها تکرار شده است. به اعتقاد جمهوری اسلامی شهروندان بهایی دارای حقوق شهروندی در ایران هستند اما شهروندان بهایی پس از انقلاب از تمامی حقوق شهروندی در ایران از جمله عدم حق تحصیل ، حق اشتغال در مراکز دولتی و.. محروم شده اند.