ابراز نگرانی وزارت امور خارجه بریتانیا از موج گسترده اعدام، سرکوب پیروان سایر ادیان و نقض آزادی بیان در ایران

وزارت امور خارجه بریتانیا در گزارشی، از موج گسترده اعدام‌ها و همچنین سرکوب پیروان سایر ادیان و نقض آزادی بیان در ایران به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در بخشی از این بیانیه آمده است: «زمینه‌هایی که نگرانی زیادی نسبت به آنها وجود دارد یکی استفاده مکرر از مجازات اعدام و دیگری نقض آزادی مذهبی و آزادی بیان است. گفته می‌شود همه اعدام‌ها علنی نبوده‌اند و بنا به تخمین‌ها تنها طی سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۳۰ نفر اعدام شدند.» در بیانیه تأکید شده که جمهوری اسلامی کماکان به استفاده از مجازات اعدام علیه نوجوانان ادامه می‌دهد.

وزارت امور خارجه بریتانیا افزوده است: « پیروان سایر ادیان در ایران همچنان با محدودیت‌ها مواجه‌اند. اعضای مذاهبی که به لحاظ قانون اساسی به رسمیت شناخته‌شده‌اند و آنها که به رسمیت شناخته‌نشده‌اند، کماکان از تبعیض در اجرای مسالمت‌آمیز آئین اعتقادی‌شان رنج می‌برند.»

در این بیانیه گفته شده که مقام‌های جمهوری اسلامی برای محدود ساختن آزادی شهروندان در فضای سایبری به تلاش خود افزوده‌اند.

بریتانیا در پایان اعلام کرده است: «انگلستان برای حمایت جهانی از قطعنامه حقوق بشری ایران به‌شدت تلاش کرد و این قطعنامه با شمار بالایی از آرای مثبت تصویب شد. ما پیگیر گزارش‌های با عاصمه جهانگیر، گزارشگر جدید سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، هستیم و از ایران می‌خواهیم که به او اجازه ورود به ایران را بدهد.»