موج گسترده پلمب محل کسب بهائیان در ارومیه

محل کسب دستکم ۱۱ شهروند بهایی در شهرستان ارومیه توسط ماموران اداره اماکن عمومی پلمب و به گفته یک منبع مطلع ماموران گفته اند که طی روزهای آینده این پلمب ها افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و اخطار به پلمب ارسال خواهد شد.


بنابر گزارش مجموعه خبری پیام نیوز طی روزهای گذشته شهروندان بهایی ساکن ارومیه که دارای محل کسب بودند با ابلاغیه اخطار به پلمب روبرو شدند و به آنان فرصت ۴ روزه داده اند که محل کسب خود را تخلیه و یا با پلمب روبرو شوند.یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر پیام نیوز می گوید :«از روز ۲۸ تیر ماه ابلاغ به پلمپ شروع شده است. هر روز کاری به ۶ نفر ابلاغ می شود. مدت زمان اخطار از ۱۰ روز به ۴ روز کمتر شده که جویا صاحبان محل کسب اعتراض کردند چرا کاهش یافته است که آنها گفته اند همین هم برایتان زیاد است.در مراجعه به اماکن و پلیس ۱۹۷ گفتند پارسال تعهد داده بودید که در تعطیلات مغازه ها تعطیل نباشد که به هیچ وجه تعهدی داده نشده بود».

از این منبع مطلع جویا شدیم نحوه برخورد با صاحبان محل کسب که باورمند به آئین بهایی هستند چگونه بوده است که این منبع آگاه می گوید:« با برخوردی خشن و بی ادبانه از الفاظ چون فرقه و گروه بهاییت استفاده شده است.»
طی ساعات اخیر تاکنون محل کسب عرفان سمندری ،علی لطیفی،الهام عبدی، آرمان نورزی، ناصر پناهی و امید لطیفی دارای واحد صنفی پوشاک ، ریتا لطیفی دارای واحد صنفی چرم دوزی، ساسان کریمی و بنیان مقصودی دارای واحد صنفی قطعات خودرو، قربان نجف زاده دارای واحد صنفی قطعات و لوازم یدکی ماشین لباس شویی و محل کسب آقای سلیمانی دارای واحد صنفی لوازم خانگی پلمب شده است.

به گفته یک منبع مطلع ماموران به آنان گفته اند که بیش از ۹۰ درصد محل کسب بهائیان در ارومیه که بالغ بر ۱۰۰ محل کسب بهایی می شود در این دوره پلمب خواهد شد

پیام نیوز از یک منبع مطلع دیگر درخصوص نحوه برخورد ماموران اداره اماکن جویا شد که این شهروند بهایی می گوید :« کار خود را قانونی می دانستند و وقتی می پرسیدیم کدام قانون می گفتند صحبتی نداریم بروید شکایت کنید.در صحبت های انجام شده با ریس اماکن استان آذربایجان غربی نیز گفته شده است، شما قانون را زیر پا گذاشتین و وقتی سوال می شود کدامین قانون می گویند ما قانون را خودمان شفاهی به شما می گوییم».

ماموران اداره اماکن به شهروندان بهایی گفته اند کسانی که در تاریخ ۱۸ تیر مصادف با یکی از ایام تعطیلی آئین بهایی محل کسب خود را تعطیل کرده اند، محل کسبشان پلمب خواهد شد و در صحبت های که با بهائیان داشته اند عنوان کردند که سال گذشته با مماشات با آنان برخورد شده است و آنان درس نگرفته.
در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۵ بنابر گزارشی که بهایی نیوز منتشر کرده بود محل کسب دستکم ۳۰ شهروندبهایی به دلیل تعطیلی آنان در ایام تعطیلی آئین بهایی با پلمب روبرو بود که نهایتا پس از دو ماه تمامی محل کسب بهائیان فک پلمب شده بود.