دادگاه رسیدگی به اتهامات کاک حسن امینی در همدان برگزار شد

روز جاری، جلسه رسیدگی به اتهامات حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و رییس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای استان کردستان، در دادگاه ویژه روحانیت همدان به ریاست قاضی وثیقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسن امینی، که هشتم تیرماه سال جاری، در یک تماس تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد، روز جاری در محل این دادگاه حاضر شد. یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: ” روز جاری، جلسه رسیدگی به اتهامات آقای امینی حدود یک ساعت و نیم، به طول انجامید و پس از آن ایشان همدان را به مقصد سنندج ترک کردند.”

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و رییس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای استان کردستان، هشتم تیرماه، جهت برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده ای که در سال ۱۳۸۸ علیه وی مفتوح شده است، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده است.

آقای امینی به تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی از طریق نقد به رویه حاکمه در برخورد با شهروندان سنی مذهب و همینطور کردها و ملاقات با خانواده های زندانیان اعدام شده متهم شده بودند.

در این دادگاه که با حضور دادستان بیگلری برگزار شد آقای امینی به دفاع از خود با رد اتهامات مطروحه پرداخت.

حسن امینی (متولد ۱۳۲۵)، حاکم شرع مردمی کردستان، ریاست شورای مجمع فقهی جمعی از علمای کردستان ایران و مدیریت مدرسەی امام بخاری در سنندج، پیشتر نیز در ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۵، به دادسرای ویژه روحانیت همدان احضار شده بود.

این فعال اهل سنت پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: “پرونده ام از سال ۱۳۸۸ در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح است. هر سال ۲ مرتبه به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی می شوم و هر مرتبه بخاطر فعالیت های مذهبی ام مورد تهدید از طرف وزارت اطلاعات قرار می گیرم.”

منبع مطلع از وضعیت حقوقی کاک حسن امینی به گزارشگر هرانا گفت “هر دو پرونده سال ۸۸ و سال ۹۵ ایشان با توجه به اشتراکات با هم ادغام شده است و اکنون تحت یک پرونده در حال بررسی است.”

هرانا پیشتر گزارش کرد، در خواست این فعال اهل سنت جهت صدور مجوز یک رسانه مذهبی برای اهل سنت در تلویزیون ایران، از سوی وزارت اطلاعات رد شده است.

این چهره‌ سیاسی مذهبی کردستان، روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۸۸، برای شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی مدرسه دارالعلوم به زاهدان سفر کرده و در زمان بازگشت در فرودگاه زاهدان، توسط نیروهای انتظامی و عده ای در پوشش لباس شخصی بازداشت شد. وی پیشتر نیز در تاریخ ۲ مردادماه ۱۳۸۸ بازداشت و دهم همان ماه آزاد شد. این فعال اهل سنت سابقه‌ی ۵ سال زندان در دهه شصت را نیز دارد.