روح‌الله قرهی: مسیحیت و یهودیت دین نبودند و اسلام تنها دین واحد است

آیت‌الله “روح‌الله قرهی” که گفته می‎شود مدرک دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه هامبورگ دارد در تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی گفته چیزی به نام مسیحیت و کلیمیت در عالم معنا و حقیقی نداریم.

به گزارش «محبت نیوز» گرچه با نگاه آکادمیک آن هم فلسفه‎ی غرب اینکه در معنا اصل بر معرفت است، قابل توجیه است، اما قرهی با رندی مسیحیت و یهودیت را با نگاه فلسفی نقد و بررسی می‌کند، ولی در مورد اسلام از همان منظر الهی و در نهایت با همین دیدگاه در سخنرانی به آنجا می‎رسد که به جوانان توصیه کرده دین را مطالعه کنند و اطمینان داده بر مبنای «ان الدین عندالله الاسلام» از ابتدا تاکنون اسلام بوده است و دین واحد اسلام است و مسیحیت و یهودیت دین نبوده‌اند.

جالب آنکه او در بخش دیگری از سخنانش برای اثبات ادعای خود که برگرفته از تفسیر فلسفی غرب نسبت به دین است، به قرآن استناد کرده است و گفته «من بارها هم عرض کردم در قرآن چیزی به نام مسیحی و کلیمی گفته نمی‌شود وقتی می‌خواهد نام ببرد، یهود و نصارا می‌فرماید. کما اینکه چیزی به نام مذاهب غلط هست اصلن مذهب چیست؟ اسلام، به تعبیر دیگری که امام راحل عظیم الشأنمان فرمودند: اسلام ناب محمدی است».

شاید ایران از معدود و بلکه تنها نقاط عالم باشد که آیت‌الله‌های آن از دانشگاه‌های غربی فارغ التحصیل رشته‌‏ی فلسفه می‌شوند و در جلسه تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی، با نگاه فلسفی منکر مسیحیت و یهودیت می‎شوند، اما در مورد تفسیر اسلام به الهیات و قرآن استناد می‌کنند و آن را دینی ابدی و ازلی می‌دانند».