مولانا عبدالحمید: برخی از سیاست‌ها پس از گذشت ۳۸ سال تجربه، نیاز به بازنگری و تغییر دارند

مولانا عبدالحمید، در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۵ خرداد ۱۳۹۶)، ضمن تاکید بر لزوم «یکسان‌نگری» و «وسعت‌نظر» در جامعه، «بازنگری» و «تغییر» در برخی سیاست‌های نظام را خواستار شدند.


به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته گفتند: جامعه اهل‌سنت اعم از بلوچ، کرد، فارس، عرب، ترکمن، ترک و… به صحنه آمدند و رأی دادند، به‌طوری‌که حضور گسترده اهل‌سنت امروز نقل محافل کشور است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان و تهران به ترتیب بیشترین رأی را به دکتر روحانی دادند. یقینا مشارکت منسجم و متحد جامعه اهل‌سنت در انتخابات به پیگیری حقوق و مطالبات‌شان کمک می‌کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه «توجه به وطن، جدای از قوم و مذهب» را در استخدام و واگذاری مناصب مورد تاکید قرار دادند و گفتند: بنده در همایش تجلیل از فعالان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی که با حضور بزرگان کشور در تهران برگزار شد، به این نکته تاکید کردم که بزرگترین خواسته جامعه اهل‌سنت آن است که در واگذاری مناصب و مسئولیت‌ها، به‌جای مطرح شدن قوم و مذهب و زبان، به «ایرانیت» و «وطن» توجه شود.
ایشان ادامه دادند: تمام اقوام و مذاهب در ایران فرزندان این وطن محسوب می‌شوند که نباید بین آنها تفاوت قایل باشیم، بلکه باید در واگذاری مناصب از شایستگان تمام اقوام و مذاهب استفاده شود. خواسته جامعه اهل‌سنت و سایر اقوام و مذاهب آن است که در مدیریت‌های منطقه‌ای تعادل ایجاد شود و در مدیریت‌های کلان نیز از شایستگان اقوام و مذاهب استفاده شود.
سؤال از «مذهب» در فرم‌های استخدامی مغایر با وحدت ملی و تقریب است
مولانا عبدالحمید سؤال از «مذهب» در فرم‌های استخدامی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و گفتند: نباید در فرم‌های استخدامی از مذهب افراد سؤال شود، بلکه اولا باید فقط از «وطن» و ایرانی بودن سؤال شود، ثانیاً؛ حداکثر سؤالی که در این فرم‌ها می‌شود از «دین» باشد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در هیچ‌کدام از کشورهای اسلامی در فرم‌های استخدامی موضوع «قوم» یا «مذهب» مطرح نیست، بلکه فقط از «وطن» سؤال می‌شود. ملت ایران که یک ملت انقلابی‌ست باید در این مسائل از سایر کشورها پیشی بگیرد، نه اینکه از آنها عقب‌تر باشد.
ایشان افزودند: جامعه اهل‌سنت در طول ۳۸ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، از اینکه باید هنگام تشکیل پرونده در بیمارستان‌ها، دستگاه‌های قضایی و فرم‌های استخدامی به این سؤال پاسخ دهند که «شیعه» هستند یا «سنّی» رنج می‌برد و از این بابت ناراحت است. سؤال از مذهب در فرم‌های استخدامی مغایر با وحدت ملی و تقریبی است که شعار آن در ایران اسلامی زیاد، اما متاسفانه عمل به آن بسیار ضعیف است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: ایران متعلق به یک قوم یا مذهب نیست. ملت ایران اعم از تمامی اقوام و مذاهب، یک ملت و متعلق به یک وطن هستند. ملت ایران به مثابه‌ی یک رنگین‌کمان است که اقوام و مذاهب، رنگ‌های آن هستند. اگر ایران مورد تعرض قرار گیرد تمام اقوام و مذاهب از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهند کرد.
ایشان تاکید کردند: بنده به این نکته یقین دارم که «وحدت» با شعار و برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها حاصل نمی‌شود. برقراری وحدت فقط با «عمل» امکان‌پذیر است و روش عملی به نسبت برگزاری جلسات، برای ما هزینه کمتری هم در پی دارد.
تمام احزاب و جناح‌های کشور در دیدگاه‌های خود تجدیدنظر کنند
امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه‌ی سخنان‌شان لزوم «تجدیدنظر در قوانین» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: شیوه مرسوم در سراسر جهان آن است که وقتی یک قانون، برنامه و سیاست برای حل مسائل جواب‌گو نیست، آن قانون را اصلاح می‌کنند یا تغییر می‌دهند. ما نیز باید در روندی که تا کنون داشته‌ایم تجدیدنظر کنیم.
ایشان خاطرنشان کردند: تمام احزاب و جناح‌های کشور ازجمله «اصولگرایان» و «اصلاح‌طلبان» باید در برنامه‌ها، سیاست‌ها و دیدگاه‌های خودشان تجدیدنظر کنند. امروز تجربه شده است که تنگ‌نظری، سخت‌گیری و فشار جواب‌گو نیست، بلکه باید با دید وسیع، سعه صدر و بلندنظری به مسائل نگاه کرد و در سیاست‌های گذشته بازنگری کرده و تعدیل ایجاد کنیم.
مولانا عبدالحمید افزودند: انقلاب اسلامی ایران به ۴۰ سالگی نزدیک می‌شود و در ۴۰ سالگی انسان به کمال می‌رسد، لذا وقت آن رسیده است که سیاست‌های این انقلاب نیز به‌طور کامل به‌سوی وحدت ملی و یکپارچگی ملت ایران جهت داده شوند. ما باید به نحوی عمل کنیم که هزینه‌های نظامی و مرزداری ما کاهش پیدا کرده و مردم خودشان امنیت کشور را برقرار کنند.