فرزاد صفایی به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد

 فرزاد صفایی شهروند بهایی ساکن اهواز به دلیل بهایی بودن در ترم ۸ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اخراج شد.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز فرزاد صفایی دانشجوی ورودی ۱۳۹۲ در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته متالوژی صنعتی پس از گذراندن هشت ترم در اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پس از احضار از سوی حراست دانشگاه و مسدود شدن کاربری دانشجویی در وبسایت دانشگاه از ادامه تحصیل منع شد. به گفته یک منبع مطلع «فرزاد صفایی پس

از آنکه متوجه می شود صفحه دانشجویی وی مسدود و در سایت عنوان شده اس که منع از تحصی به دلیل عدم تکمیل اطلاعات درخواستی که وی به دفتر بایگانی مراجعه می کند تا ببیند مشکل عدم تکمیل پرونده خود چیست که مسئولین دفتر بایگانی پرونده تحصیل او را پیدا نمی کنندو پس از دو روز پیگیری به او گفتند که دوباره باید تشکیل پرونده دهد».

این دانشجوی محروم از تحصیل با مراجعه به مسئول سیستم اتوماسیون دانشگاه متوجه می شود که آقای نظری مسئول حراست از این بخش خواسته است تا سایت دانشجوی وی مسدود شود.
فرزاد صفایی پس از اطلاع از محل دستور مسدود شدن سایت دانشجویی خود به دفتر حراست مراجعه می کند و کارمند حراست پس از آنکه متوجه می شود وی دچار چه مشکلی شده است از وی میخواهد پس از دو ساعت به دفتر حراست مجدد مراجعه کند و این شهروند بهایی به آخرین کلاس درسی خود در دانشگاه می رود و پس از بازگشت و مراجعه به دفتر حراست، مسئولین حراست از وی سوالاتی جویا می شوند تا اشاره به فرم های موجود در زمان ثبت نام کند و پس از چند بار سوال و جواب از این شهروند بهایی می خواهد که درخصوص بند یازده فرم ثبت نام پاسخ دهد که فرزاد صفایی می گوید که اینجا گزینه مورد نظر من ثبت نشده است که مسئول حراست میگوید خودت اضافه کن که این شهروند بهایی گزینه بهایی را ثبت می کند و به این مسئول دانشگاه می گوید که علامت تیک را هم با افتخار اینکه بهایی هستم هم می زنم.»
مسئول حراست دانشگاه پس از صحبت های این شهروند بهایی می گوید که شما در این مملکت اجازه تحصیل ندارید و فرزاد صفایی می گوید بله من اولین نفر نبودم اما امیدوارم آخرین نفر باشم.
این دانشجوی محروم از تحصیل در زمان گفتگو با مسئولین حراست عنوان می کند که من با افتخار اخراج می شوم زیرا مدرک تحصیلی برایم مهم نیست و من طی ۴ سال بسیار مطالب یاد گرفتم و با آدمهای زیادی آشنا شدم و از روز اول ورود به دانشگاه نیز میدانستم که شاید بخاطر عقاید مذهبی که دارم از دانشگاه اخراج شود.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.