پایان اعتصاب غذای قاسم آبسته در زندان رجایی شهر

روز پنجشنبه ۴ خردادماه قاسم آبسته، زندانی عقیدتی، پس از بیست روز اعتصاب غذا با قول مساعدت مسئولین به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر که پیش‌تر از تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به وضعت سلامت اش دست به اعتصاب غذا زده بود، روز گذشته با قول مساعدت مسئولین زندان رجایی‌شهر و دستور قضایی اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران برای اعزامش به بیمارستان، اعتصاب خود را متوقف کرد.

یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت: «این زندانی مذهبی در مدت اعتصاب غذایش دچار کاهش وزن ۹ کیلویی شده و به دلیل داشتن غده در کنار لوزه‌هایش وضعیت سلامتی ایشان در این مدت، نگران‌کننده شده است. روز پنج شنبه این زندانی سیاسی بعد از ملاقات با مسئولین زندان و هماهنگی‌های لازم با دفتر اجرای احکام دادگاه انقلاب و قاضی ناظر بر زندان، دستور قضایی لازم برای اعزام ایشان برای اواسط هفته آینده صادر شده و بر طبق وعده مسئولین این زندانی باید در طی روزهای آینده جهت معاینه توسط پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های لازم به بیمارستان خارج از زندان منتقل بشود.»

گفتنی است، وضعیت تنفسی قاسم آبسته به دلیل وجود غده‌ای خطرناک در کنار لوزه‌هایش بسیار وخیم است و بنا به تشخیص پزشکان این زندانی سنی مذهب می‌بایست برای نمونه‌برداری و عمل جراحی به بیمارستان اعزام گردد.

شایان ذکر است که قاسم آبسته از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و بارها در سلول‌های انفرادی مورد فشارهای شدید روحی و جسمی قرار گرفته است.

این زندانی سنی مذهب بعد از ۱۴ ماه بازجویی در انفرادی زندان ارومیه، بند ۲۰۹ اوین و بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰ اوین انتقال یافته و بعد از ۲۰ روز در تاریخ ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۱ به زندان رجایی شهر منتقل شده است.

قاضی مقیسه در سال ۱۳۹۵، قاسم آبسته را به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی به اعدام محکوم کرده اما این حکم از سوی دستگاه به شعبه هم‌ارز خبر داده شده و تا کنون حکم قطعی این زندانی صادر نشده است.

این زندانی اهل سنت پس از گذشت هفت سال همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.