اطلاعیه 839 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع اعتصاب غذای زندانیان عقیدتی و سیاسی

 

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای ایران

 پیش شرط های سپاه پاسداران بمنظورجلوگیری از درمان و اعزام به بیمارستان، برای آرش صادقی : همراهی نیروهای این قرارگاه در زمان انتقال و طی پروسه درمان، رسیدگی پزشکی فقط در بیمارستان بقیه الله وابسته به این نهاد، بدون  داشتن حق ملاقات، که با توجه به عدم پذیرش این باید ها و نباید ها از سوی آرش صادقی و بی توجهی مسئولین، این زندانی سیاسی به دلیل «چسبندگی روده» به مشکلات جسمی بسیاری مبتلا گردیده و به شدت ضعیف، هم‌چنان از هضم مواد غذایی جامد ناتوان و  در وضعیت وخیم جسمانی به سر می‌برد.

آتنا دائمی ، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین درپی «بالا آوردن خون» به دلیل اعتصاب غذا به بهداری منتقل شد گفتنی است مسئولین از اعزام اورژانسی وی به بیمارستان ممانعت می کنند، او در طول مدت اعتصاب ۱۴ کیلو کاهش وزن  داشته و حتی در مقابل نوشیدن آب نیزبا مشکلات جهاز هاضمه دست به گریبان است، خانم دائمی در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، از تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است، او در بیست و سومین روز از اعتصاب غذای خود ظی نامه سرگشاده ای خطاب به اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر تداوم اعتصاب غذا، از تداوم بی توجهی مسئولان نوشته است: “دستگاه امنیتی از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده می کنند”.

به گفته  ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی ، روزنامه نگار زندانی در ایران، مسئولان زندان اوین به رغم دستور پزشک متخصص، مانع اعزام احسان مازندرانی به بیمارستان شده و بدون توجه به وضعیت جسمانی وی  و برخلاف آیین نامه،‌ تنها شرط اعزام او را پوشیدن لباس محکومین قرار داده اند.آقای مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، از سال ۹۴ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده بود،.

متاسفانه از چندی پیش غده ای در کنار لوزه‌های سید قاسم ابسته  زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج،  پدیدار گشته که تنفس وی را  دشوار ساخته است، این عارضه  بنا برتشخیص پزشکان خطرناک بوده و بایستی در بیمارستان بستریشود تا پس از نمونه‌ برداری و عمل جراحی از بروز خطر پیشگیری گردد، اما بهداری زندان می‌گوید  دستور قضایی برای اعزام به بیمارستان لازم است و مسئول قضایی نیز از خود سلب مسئولیت می کند، آقای آبسته در واکنش به چنین وضعیت و سردرگمی از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده است،  قاسم آبسته متأهل و دارای دو فرزند؛ در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت گردیده است.

علیرضا گلی پور :  زندانی امنیتی مشکوک به سرطان محبوس در بند هفت زندان اوین، در پی تشنج و بیهوشی ناگهانی درهواخوری، به بیمارستان منتقل شد اما: بدون طی دوره درمان و انجام آزمایشات ضروری در همان روز به زندان بازگردانده شد، در پی بازگشت، بهداری زندان از پذیرش او بعلت وضعیت نامناسب جسمی خودداری کرده و در نتیجه این واکنش و به رغم شرایط وخیم جسمی، وی  مجددا به بند ۷ بازگزدانده شده است.آقای گلی پور هم اکنون در سالن ۱۲ بند ۷ زندان اوین نگداری می شود و تاکنون از مرخصی استعلاجی محروم مانده است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) با صدور بیانیه ای به بازداشت هنگامه شهیدی که در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد واکنش نشان داده، خواستار آزادی او شد. این سازمان رفتار مقامات مسئول در ایران را که از آزادی وی خودداری می کنند غیرمسئولانه خواند.خانم  شهیدی که  در اسفند ۱۳۹۵ به دستور دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شده است. در آخرین دیدار خود با مادر، اعلام داشته است که در اعتراض به وضعیت بازداشت خود، اعمال فشار بازجویان برای اعتراف به جرم‌های ناکرده و محروم شدن از حق دیدار با وکیل، دست به اعتصاب خشک خواهد زد. این روزنامه‌نگار در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگاهداری می‌شود.

اسماعیل عبدی : معلم زندانی و فعال صنفی معلمان در بند ۳۵۰ زندان اوین که از ۱۴ روز قبل در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی» دست به اعتصاب غذا زده است، به دلیل «درد شدید کلیه» به بهداری زندان اوین منتقل شد، طبق معاینه پزشک این زندانی دچار «نوسان فشار خون» شده و لازم است توسط پزشک متخصص ویزیت شود، اما تاکنون هیچ رسیدگی پزشکی خاصی نسبت به وضعیت وی صورت نگرفته و همچنین نمایندگان دستگاههای قضایی، یا اداره زندان واکنشی به اعتصاب غذا و وضعیت این زندانی نداشته اند.

ما اعلام میداریم که تمام زندانیان باید به خدمات درمانی و پزشکی مناسب بدون تبعیض ودر نظر گرفتن وضعیت حقوقی پروندهایشان دسترسی داشته و از آزادی های اساسی مشروحه در 30 ماده منشور حقوق بشر و میثاق های بین المللی برخوردار باشند، ما همچنین ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی در زندانهای جمهوری اسلامی ایران، خواهان 1. رسیدگی فوری به شرایط وخیم زندانیا‌ن عقیدتی و سیاسی در زندان 2. اجرای کلیه مواد مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر 3. آزادی بدون قید و شرط ایشان هستیم .

839

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان