اصفهان،دو نفر آزاد و یک نفر همچنان در بازداشت

محسن مهرگانی و سعید عظیمی دو تن از شهروندان بهایی که در شهر اصفهان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند،آزاد شدند.

بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز سعید عظیمی در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت و پس از بازجویی به زندان دستگرد اسفهان منتقل شد که وی پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد ، همچنین محسن مهرگانی یکی دیگر از شهروندان بهایی که همزمان با منوچهر رحمانی توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده بود با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گفته یک منبع مطلع محسن مهرگانی که بیش از سه ماه در بازداشت بود به دلیل بیماری دیابت و عدم تزریق انسولین به مدت سه ماه دچار مشکلات جسمی و سوچشم شده است که این موضوع نیز موجب آزادی با قرار وثیقه این شهروند بهایی شده است.

در حالی محسن مهرگانی با قرار وثیقه آزاد می شودکه وی پیشتر به همراه منوچهر رحمانی در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۵ در منزل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و همچنان با گذشت بیش از صد روز از بازداشت منوچهر رحمانی به این شهروند بهایی اجازه آزادی داده نشده است و همچنان وی در بازداشتگاه ودوران بازجویی به سر می برد.

همچنین دادگاه سعید عظیمی نیز در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ برگزار شد و قاضی اعلام کرده بود که تا ۱۰ روز دیگر وضعیت این شهروند بهایی مشخص خواهد شد اما این شهروند بهایی تا مدتها در بلاتکلیفی به سر می برد.

ماموران امنیتی در زمان بازداشت این سه شهروند بهایی تمامی وسایل منزل آنان را مورد بررسی قرار داده و وسایل شخصی آنان از جمله موبایل، سیستم های کامپیوتر، کتاب ، عکس و دیگر وسایل الکترونیکی آنان را توقیف کرده اند.

در سالهای گذشته بازداشت شهروندان بهایی در استان های مختلف بارها تکرار شده است. به اعتقاد جمهوری اسلامی شهروندان بهایی دارای حقوق شهروندی در ایران هستند اما شهروندان بهایی پس از انقلاب از تمامی حقوق شهروندی در ایران از جمله عدم حق تحصیل ، حق اشتغال در مراکز دولتی و.. محروم شده اند.