اطلاعیه 829 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع انتخابات پیش رو در ایران

                                                                

     انتخاباتی دیگر در راه است

و این حق قانونی هر شهروندی است که بتواند در انتخابات کاندید شده و بدون در نظر گرفتن دیدگاه ها و باورهای مذهبی، صلاحیت وی مورد بررسی قرار گیرد، اما زهی تاسف که مسئولین امر در ایران، حقوق دیگر شهروندان را بر مبنای عقاید خود پایمال می کنند.

طبق ماده۲۱ اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر:

۱- هر شخصی حق دارد که در مدیریت دولت کشور خود، مستقیماً یا بواسطه انتخاب آزادانه نمایندگانی شرکت جوید. ۲- هر شخصی حق دسترسی برابر به  خدمات عمومی  در کشور خویش را دارد ۳- ارادهٔ مردم می‌بایست اساس حاکمیت دولت باشد؛ چنین اراده‌ای می‌بایست در انتخاباتی حقیقی و ادواری اعمال گردد که مطابق حق رأی عمومی باشد که حقی جهانی و برابر برای همه است. رأی گیری از افراد می‌بایست به صورت مخفی یا به طریقه‌ای مشابه برگزار شود که آزادی رأی را تأمین کند.

بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی:

احزاب،جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی، صنفی، انجمن های اسلامی و اقلیت های دینی ( باورمندان به سایر ادیان ) شناخته ‌شده آزادند، مشروط بر اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.

طبق تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شورها،  تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی که دارای یکی از ادیان رسمی کشور باشند بلامانع است،

و باز طبق قانون انتخابات: شورای نگهبان دخالتی در تائید و رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهر و روستا را ندارد و صلاحیت کاندیداها توسط شورای نمایندگان آن استان در مجلس شورای اسلامی تائید می‌شود.

دخالتی فاحش، برخلاف اصول قانونی و در تضاد با قوانین فوق

دبیر شورای نگهبان طی‌ اقدامی فرا قانونی با استناد به گفته هایی از آیت الله خمینی، استفاده از این تبصره را در شهرهایی که “مسلمانان و پیروان مذهب رسمی کشور” وجود داشته باشند را خلاف موازین شرعی توصیف کرده است!

دولت جمهوری اسلامی ایران با استناد به احکام شریعت اسلامی و گفته های مراجع تقلید، مسلمانان شیعه را شهروندان درجه یک ، اهل تسنن، پیروان مسیحی، زرتشتی و یهودی را شهروندان درجه دو و باورمندان به دیگر ادیان مثل یارسانی، بهائی،  دراویش نعمت اللهی و گنابادی و … را با عنوان بدون حقوق شهروندی نامیده و محاسبه میکند که از حقوقی برابر با دیگران برخوردار نیستند و از داشتن نماینده در مجلس و همچنین کاندید شدن در انتخابات محرومند.

همکاران ما درکمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی،خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد، برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، احترام و حفظ حقوق شهروندی و حرمت تمامی افراد باورمند به عقاید و مذاهب گوناگون در ایران می باشند و تمامی تلاش خود را در این باره به کار خواهند گرفت .

829

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان