استاد حوزه: مسیحیت و غرب مباحث عقلی و تجربی را از مسلمانان گرفته اند!

در سال‌های گذشته تلاش زیادی شده تا برای افزودن وجاهت اسلام، مبلغین حوزه و طلاب، اسلام را با علوم آکادمیک گره زنند.

به گزارش«محبت نیوز» در کارگاهی با عنوان «نقشه راه تحقق علوم انسانی اسلامی از منظر رهبر فرزانه انقلاب» برگزار گردیده که در آن مباحثی در مورد علوم انسانی اسلامی مطرح شده و هدف آن اسلامیزه کردن علوم انسانی است. خبرگزاری مهر گزارش داده که یکی دیگر از این مجموعه کلاس‌ها روز پنج شنبه ۳۱ فروردین ماه تشکیل شده و مدرس آن “سیدمهدی موسوی” محقق حوزه و دانشگاه بوده است.

او در سخنانش در این کارگاه گفته «اگر وجدان تاریخی در ما ایجاد نشود، ضرورت تحول در علوم انسانی مطرح نمی‌شود چرا که علوم انسانی اسلامی ‌زاده وجدان تاریخی است».

با همین استدلال نیز مدعی شده «به دلیل عدم وجود فلسفه کامل در جهان غرب و مسیحیت، مسیحیان در برخورد با فلسفه اسلامی با مشکلاتی مواجهه شدند که این منجر به شکل گیری علم مدرن شد».

به گفته‎ی این مدرس حوزه، علی خامنه‌ای و مرتضی مطهری معتقدند که علم مدرن به دنبال ضدیت با دین نبودند بلکه چون دین مسیحیت دارای تبیین درست و نظام فلسفی کامل نبود، نمی‌توانست از آموزه‌های خود تبیین درستی کند و به نیازهای اساسی انسان مانند عدالت پاسخ دهد.

“او همچنین مدعی شده، غرب مباحث عقلی و تجربی را از مسلمانان گرفت و آنها را در دستگاه مبانی فلسفی مسیحی و یونانی فهم کرد، اما بازخوردی که باید در جهان غرب می‌داشت، پیدا نکرد.

در سال‌های گذشته تلاش زیادی شده تا برای افزودن وجاهت اسلام، مبلغین حوزه و طلاب، اسلام را با علوم آکادمیک گره زنند، در مقابل تلاش زیادی هم شده که علوم انسانی که عمدتن ذهنی و علمی است به علوم اسلامی تغییر کند. این تناقض زمانی روبروی هم قرار می‌گیرند که در بعضی مباحث اندیشمندان جمهوری اسلامی سعی در علمی جلوه دادن علوم اسلامی می‌کنند و در مقابل برای اسلامی کردن علوم انسانی برنامه‎ریزی می‌کنند.

این استاد حوزه در حالی ادعا می‌کند که مسیحیت و غرب مباحث عقلی را از مسلمانان گرفته‌اند که حال و روز فعلی جوامع مسلمان در سوریه و عراق خود به تنهایی برای پاسخ دادند به هرگونه اقدام عقلی کافیست.