خودسوزی دو برادر پیرو آیین یارسان

هفته گذشته دو برادر یارسانی در اعتراض به تبعیض‌ها و فشارهایی که بر پیروان این آیین وارد می‌شود، اقدام به خودسوزی کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین‌ماه دو برادر به نام‌های احسان و مهدی فزونی (نادری‌نیا) در اعتراض به تبعیض‌های حکومت علیه پیروان آیین یارسان و فقر، بیکاری و مشکلات معیشتی آنان، دست به خودسوزی زده و به زندگی خود خاتمه دادند. مهدی فزونی (نادری‌نیا) در اعتراض به رفتارهای ضدبشری جمهوری

اسلامی و تبعیضی که علیه پیروان آیین یارسان روا می‌دارد در کرمانشاه خود را به آتش کشید و جان باخت. پس از آن احسان فزونی (نادری‌نیا)، برادر بزرگ‌تر او، از ماجرا باخبر شد و در همان روز در روستای سنقرآباد، از توابع دهستان چمچمال بیستون، خود را به آتش کشید.

منابع یارسانی می‌‌گویند این دو برادر در فعالیت‌های مدنی جامعه یارسان در سال‌های گذشته حضور چشمگیری داشته و در سازماندهی تجمعات مردم کرد یارسان در اعتراض به نقض حقوق انسانی‌ و شهروندی پیروان این آیین در استان کرمانشاه نقش بسزایی داشته‌اند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، فعالان مدنی کرد یارسان می‌گویند نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران بارها این دو برادر را تحت فشار و اذیت و آزار قرار داده و در چندین مورد خود و خانواده‌شان به مرگ تهدید کرده بودند.

نزدیکان این خانواده می‌گویند احسان فزونی پیش‌تر گفته بود که از این همه فشار و اذیت و آزار جمهوری اسلامی ایران به مردم یارسان «جانشان به لبشان رسیده» و دیگر تحمل این همه تحقیر را ندارد و می‌‌خواهد صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برساند.

پیروان آیین یارسان همواره با مشکلات و معضلاتی بسیار از جمله فقر شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فشارهای جمهوری اسلامی بر آنان نیز مشکلاتشان را چندبرابر کرده است.

در پی رفتار تبعیض‌آمیز و فشارهای حکومت جمهوری اسلامی نسبت به پیروان یارسان، تا کنون شماری از آنان از جمله نیک مرد طاهری، حسن رضوی، محمد قنبری و حکمت صفری دست به خودسوزی زده‌اند.