محمد نوری به اتهام توهین به پیامبر اسلام با خطر اجرای حکم اعدام مواجه است

محمد نوری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اراک، در شعبه یک دادگاه کیفری استان مرکزی به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده و خطر اجرای این حکم وی را تهدید می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد نوری، به دلیل فعالیت و بیان عقیده در شبکه‌های اجتماعی در شعبه یک دادگاه کیفری استان مرکزی به اتهام سب النبی به اعدام محکوم گشته و این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شده است. سازمان حقوق بشر ایران اعلام داشته که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد نوری را تأیید کرده است.

محمد نوری، از هم پرونده‌ای های سینا دهقان، زندانی محکوم به اعدام در اراک است؛ شعبه یک دادگاه کیفری استان مرکزی در پرونده‌ای که در سال ۹۴ گشایش یافته، حکم اعدام این دو جوان را به دلیل فعالیت‌های آنان در نرم‌افزار پیام‌رسان “لاین” و راه انداختن یک کمپین صادر کرده است. گفته می‌شود در این کمپین آنلاین مطالبی در مخالفت با اسلام، قرآن و تصاویری از قران سوخته منتشر شده است.

طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما ماده بعدی، ماده ۲۶۴ به‌صراحت می‌گوید اگر متهم در دادگاه صرفاً ادعا کند که حرف‌های توهین‌آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل‌قول یا سهو قلم زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می‌شود.

محمد نوری و سینا دهقان هم‌اکنون در زندان اراک نگهداری می‌شوند.