گزارش ایندیپندنت از سینا دهقان قریب‌الوقوع بودن اجرای این حکم اعدام توهین به(( استانداردهای بین‌المللی )) است

خبرگزاری ایندیپندنت گزارشی از صدور حکم اعدام برای سینا دهقان، جوان ۱۹ زندانی در ایران، منتشر کرده و با اشاره به نقض مکرر قانون و اخذ اعترافات اجباری در پرونده وی، افزوده است که اجرای این حکم توهینی به استانداردهای بین‌المللی محسوب می‌شود.
 رسانه انگلیسی ایندیپندنت نوشته است: “سینا دهقان به اتهام توهین به اسلام از طریق فعالیت در یک شبکه پیام‌رسان، به اعدام محکوم شده است. مسئولین قضایی به این جوان ۱۹ ساله گفته‌اند که در صورت اعتراف علیه خود و پذیرش این اتهام آزاد می‌گردد؛ اما بعد از پذیرش این اتهام، برای او حکم اعدام صادر می‌شود. ایندیپندنت در ادامه به نقل از سازمان حقوق بشری Article 19 آورده است: “قریب‌الوقوع بودن اجرای این حکم توهینی به استانداردهای بین‌المللی محسوب می‌شود و همچنین نقض‌کننده قوانین خود ایران است.”

ایندیپندنت نوشته است: “با توجه به قانون مجازات اسلامی ایران، توهین به پیامبر اسلام مجازاتش مرگ است، اگرچه در یک بند آمده است که اگر این توهین در نتیجه یک اشتباه و یا در خشم صورت گرفته بود، حکم را می‌توان به ۷۴ ضربه شلاق کاهش داد.”

در این گزارش همچنین آمده است: “ایران در اجرای حکم اعدام افراد زیر سن قانونی توجه همگان را به خود جلب کرده؛ این در حالی است که این کشور قطعنامه کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودک را امضا کرده است.”

ایندیپندنت در پایان گزارش آورده است: “از مقامات ایران خواسته می‌شود که این پرونده مجدداً بررسی و حکم اعدام لغو گردد.”

گفتنی است که حکم اعدام سینا دهقان، جوان ۲۱ ساله زندانی در اراک به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر اسلام) در دیوان عالی کشور تایید شده است.

سینا دهقان به دلیل نوشتن مطالب انتقادی در شبکه اجتماعی لاین در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۴ در آخرین روزهای خدمت سربازی‌اش در پادگانی در تهران، از سوی سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اراک منتقل شد و همچنان زیر سایه اعدام در این زندان نگهداری می‌شود.