تداوم نگرانی های مکارم شیرازی از “آسیب های فضای مجازی” در سال جدید

مکارم شیرازی گفته است با آنکه درس و کارهای حوزوی به واسطه فضای مجازی آسان شده ولی زیان های این فضا همچنان باقی است.

به گزارش «محبت نیوز» در ادامه ابراز نگرانی روحانیون سرشناس و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از محتوای فضای مجازی، ناصر مکارم شیرازی در گفت گویی تلفنی که با رئیس جمهور ایران داشت گفته است که با حسن روحانی درباره وجود آسیب های فضای مجازی اتفاق نظر دارد.

مکارم شیرازی پیش از ظهر پنج‌شنبه، سوم فروردین در دیدار با اشتری فرمانده نیروی انتظامی، با اشاره به تماس تلفنی با حسن روحانی گفت: «در این تماس دو طرف معتقد به وجود آسیب‌های فضای مجازی بودیم که باید اقدامات در این زمینه بیشتر شود، چراکه فضای مجازی سبب متلاشی شدن بنیان‌های خانواده‌ها شده است.»

مکارم شیرازی گفته است: «با آنکه درس و کارهای حوزوی به‌واسطه فضای مجازی آسان شده ولی زیان‌های این فضا همچنان باقی است و این فضا را مسموم می‌کند که باید در این زمینه هماهنگی‌هایی انجام شود تا آسیب‌ها به حداقل برسد.»

هر چند مکارم شیرازی مدعیست با حسن روحانی در مورد آسیب های فضای مجازی اتفاق نظر دارد اما حسن روحانی در پیام خود به مناسبت آغاز سال ۹۶ گسترش استفاده از فضای مجازی را “یکی از تلاش‌های نمونه دولت یازدهم” خواند و تاکید کرد که دولت این مسیر را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از پیام نوروزی‌اش تاکید کرده بود: «فضای مجازی باید برای مردم ما فضای امن باشد، اما نباید فضای امنیتی باشد. ما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به دنبال این هستیم که فضای امنیتی را کنار بگذاریم؛ باید فضای اقتصادی، فضای برادری، فضای دوستی و فضای محبت را جایگزین کنیم.»

در روزهای پایانی سال گذشته بازداشت شماری از مدیران کانال‌های تلگرام و فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و حامی دولت، که ظاهرن توسط سازمان اطلاعات سپاه انجام شده موجی از انتقادها و اعتراض‌ها به تلاش برای امنیتی کردن فضای سیاسی را به دنبال داشت.

شایان ذکر است که بر اساس اعلام مقام‌های مسئول، در حال حاضر ۸۵ درصد ایرانیان به اینترنت موبایل دسترسی دارند و در ایران ۴۶ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که ۲۹ میلیون نفر از آنها جوان هستند.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی از روحانیون سرشناس خواستار محدودیت بیشتر برای استفاده از اینترنت در ایران هستند و این در حالیست که دولت حسن روحانی بارها اعلام کرده است که خواستار مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه سیاست «فیلترینگ هوشمند» را در مورد آنها اجرا می‌کند.

موضوع فیلترینگ و توقیف مطبوعات در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر نیز بوده است.