آخرین وضعیت مسیحیان بازداشت شده فیروزکوه

خبرگزاری هرانا – امین افشار نادری، یکی از نوکیشان مسیحی که به طور بلاتکلیف از شش ماه پیش در زندان اوین نگهداری می شوند، در ششمین روز اعتصاب غذای خود در اعتراض به وضعیتش به سر می برد. در آخرین بروزرسانی این پرونده، از پنج شهروند در بازداشت در فیروزکوه، دو نفر با تودیع وثیقه آزاد شده اند و سه نفر دیگر همچنان در زندان اوین به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین افشار نادری نوکیش مسیحی در اندرزگاه ۴ زندان اوین از تاریخ ۱۷ بهمن ماه در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد. وی در این مدت ۵ کیلو کاهش وزن داشته است و فشار خون وی ۱۱ روی ۹ ثبت شده است.

امین افشار نادری اولین بار در سال ۹۳ به اتهام عضویت در کلیسای خانگی بازداشت شد و پس از ۴۰ روز بازجویی و تحمل سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای نادری مورخ ۵ شهریور ۹۵ همراه ۱۳ شهروند دیگر در فیروزکوه بازداشت و مدت ۸۲ روز را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند. سپس به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد. پرونده وی در مرحله بازپرسی به طور بلاتکلیف باقی مانده است.

یک منبع آگاه از این پرونده به گزارشگر هرانا گفت: “در روز دستگیری تعداد ۱۴ نفر شامل ۷ مرد و ۷ زن، یک نفر ۱۳ ساله و یک خانم ۵۵ ساله دستگیر شده بودند که پنج تن از آنان با نام های «رامئیل بت تمرز، امین افشار نادری، هادی عسگری، محمد ترکمان دهنوی و امیرسامان دشت» به زندان اوین منتقل شدند و بقیه با اخذ تعهد آزاد شدند. اما بعدا ماموران اداره اطلاعات به منزل سه نفر از بازداشت شدگان یورش برده و مقداری از وسایل شان را پس از تفتیش منزل، توقیف کردند. همچنین تعدادی از آنان به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.”

در آخرین تحول این پرونده، «رامئیل بت تمرز و محمد ترکمان دهنوی» با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده اند و «امین افشار نادری، هادی عسگری و امیرسامان دشت» علیرغم صدور ۲۰۰ میلیون وثیقه، با خودداری مسئولان دادگاه از پذیرش وثیقه، همچنان به طور بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری می شوند.