فریاد دادخواهی جامعه یارسان

با عرض سلام خدمت جناب احمد شهید و سر کار خانم اسما جهانگیر فعالین حقوق بشری

عرض از نوشتن متن زیر فریاد داد خواهی جامعه یارسان، رنج ها و دردهای این جامعه تحت تبعیض نظام جمهوری اسلامی ایران است. از زمان روی کار این نظام تا حالا ظلم و ستم بر شهروندان یارسانی روز به روز بیشتر شده است، طوری که بیشترین امار زندانی در سال جاری یارسانی بوده و طی هفته های گذشته چندین فعال از میان این شهروندان دستگیر شده اند. و بخش دیگری از مردم یارسان تحت تبعیضات قومی مذهبی حاکمیت شیعه و سنی خود را در خطر میبینند و بە ناچار بە کشور دیگر فرار میکنند و خود را در معرض سرما و گرما قرار میدهند و خطر غرق شدن در دریا را به جان میخرند تا خود را به کشوری امن تر برسانند .

فعالین محترم حقوق بشر

میخواهم مختصری اصول دین یارسان برای شما بازگو کنم

دین یارسان در کشورهای ایران ،عراق ،ترکیه ،سوریه وجود دارد که می توان گفت ایین هست کردی به نام های از قبیل : یارسانی ،اهل حق، کاکه ای ،ایزدی،علوی ،میشناسند.

چون در ایران به یارسانی یا اهل حق مهشور ما به تعریف یارسانی می پردازیم

یارسان: این کلمه کردی است و از دو واژه یار و سان تشکیل شده است یار در اینجا به معنی دوست و سان به معنایی سلطان می باشد که پیروان سلطان را یارسانی می نامند

اهل حق: این واژه عربی است و به معنی پیرو حق، مطیع وپیرو خداوند است که بیشتر در ادارات دولتی به مردم یارسان لقب می دهند.

اصول دین یارسان

1 سرسپردگی: یکی از شرایط های اساسی دین یارسان سرسپردگی است هر فرد یارسانی باید آن را انجام دهد.

2 سبیل: برای پیروان یارسانی واجب است که سبیل خود را گذاشته واز کوتاه کردن و تراشیدن ان خود داری ورزند (شاید سوال اینجا پیش بیایید که چرا سبیل اینقدر مهم است؟ با توجه به کتب یارسانی اشاره شده است که برای فرد یارسانی بسیار مهم است تا یار خود را از بیگانه بشناسد).

3 عید خاوندکار: (به جای اوردن سه روزه یاری در موعد مقرر)

4 مطاله دفاتر یارسانی

5 بجا اوردن نذر و نیاز و کردار

6 دار بودن شرایط حضور در جم

7 دونادون (تناسخ روح): یعنی حلول روحی از قالب مادی ومعنوی به قالب مادی معنوی دیگر که در دین یارسان سنگ اساس عقاید یارسانی هست

8 خوردنها و اشامیدنی ها: (ما از خوردن و اشامیدن که در اسلام حرام است ، منع نشده ایم، بنابراین از خوردن گوشت گراز و شراب باکی نداریم که این بر خلاف عقاید اسلام است).

9 رفتن به جم خانه: (محلی است که مردم یارسان یرای اجرای مراسمات خاص خود در آنجا جمع می شوند).

10 کلام سر انجام: (کلام سرانجام عبارت اند از؛ آداب و رسوم وعبادات مردم یارسان توسط سلطان سحاک ویارانش که نسل به نسل منتقل شده است).

ارکان یاری

یاری چوار چین باورین وجا راستی پاکی نیستی ردا

راستی : دوری از دروغ نیرنگ ودر مقابل صداقت راستی پیشه کردن.

پاکی : پاک بودن و دوری جستن از تمام الایشها که روح و روان انسان را به نا پاکی می کشاند.

نیستی : نداشتن غرور ،تکبر،خودبینی

ردا : به معنی انعطاف پذیری سازگاری و نیز کمک به همنوعان می باشد.

جناب دکتر احمد شهید و سر کار خانم اسما جهانگیر

ما در کشوری زندگی می کنیم که هیج کدام از اعتقاد های ما را قبول ندارند در عوض میخواهند به زور قوانین اسلامی را به ما تحمیل کنند. در اینجا میخواهم نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و مراجع تقلید در مورد مردم یارسان(اهل حق) به خدمت شما برسانم.

نظرات قانون اساسی

این فرقه ضاله شناخته شده رسمیتی ندارد و از این رو در انجام امور به مذهب و مرام خویش و یا تبلیغ عقاید و اعتقادات خود آزادی ندارد. و بسیاری از حقوق و امتیازتای که در مورد سایر ادیان رسمی وجود دارد در مورد این دین وجود ندارد، به عنوان نمونه نمی توان دفاتر ازدواج و طلاق بر اساس تعالیم خودشان داشته باشند یا قواعد ارثی را غیراز قواعد رسمی کشور اجرا کنند یا مدرسه تاسیس نمایند.

براساس ماده 14 قانون اسختدامی کشور افراد این فرقه (اهل حق) و امثال انها در دستگاه دولتی  جلو گیری می شود

اصل سیزده قانون اساسی : زرتشت ، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی هستند که در حدود قانون در انجام مراسمات دینی خود آزادند.

دیگاه مراجع تقلید در مورد مردم یارسان (اهل حق)

رهبرجمهوری اسلامی آقای خامنه ای: فرقه ای وجود دارد که خود را اهل حق میدانند که به نماز، روزه اعتقادی ندارند که حکم آنها مانند غیر مسلمانهایی است که از اهل کتاب نباشند یعنی کافر نجس می باشند.

مکارم شیرازی: همه آنها انحرافاتی دارند اگر شهادتین؛ یعنی توحید ونبوت را قبول نداشته باشند، معاشرت با این دسته جایز نیست مگر این که سبب تقویت این گروه منحرف گردد.

صافی گلپایگانی : فرقه مذکور منحرف و معاشرت با انها مضر است واگر اعتقادی بر تناسخ روح (دونادون) داشته باشند مشرک و نجس هستند و ازدواج با انها باطل است.

فاضل لنکرانی : اگر اعتقادی بر تناسخ روح داشته باشند یا منکر یکی از ضروریات دین شوند نجس می باشند.

بهجت تبریزی: محکوم به نجاست اند.

سیستانی : اگر منکر ضروریات دین نباشد به طهارتند ولی به هر حال از فرقه ضاله هستند.

جناب دکتر احمد شهید و سرکار خانم اسما جهانگیر

دین یارسان، دین صلح و دوستی است و تمام ادیان برای ما محترم است اما ما در کشوری زندگی می کنیم که دین رسمی کشور اسلام و مذهب شیعه است که اعتقادی بر اصول (توحید ،نبوت ،معاد،عدل ،امامت،) و فروع (نماز ،روزه،خمس،زکات،حج،جهاد،امر به معروف نهی از منکر ،تولی ،تبری)و عقاید (مهدویت ،انتظار ،ظهور،) نداریم همین امر سبب شده که جامعه یارسان را مشرک و نجس    می خوانند. و میخواهم چندین تبعیض برای شما ذکر کنم .

  • شهروند درجه چهارم با توجه به رتبه بندی ادیان در قانون اساسی

    1. بازداشت مکرر فعالین مدنی یارسانی

  • محرومیت از تحصیل (من جوان یارسانی با توجه قانون اساسی اصل سیزدهم(فقط ادیان رسمی قانون اساسی) حق تحصیل ندارم وهمین امر موجب می شود از سنین خورد سالی برای رفتن به دبستان دروغ بگویم که من یه فرد مسلمان شیعه هستم وبا هویت جعلی به زندگی خود ادامه بدهم).

  • محرومیت از داشتن شغل دولتی

  • محرومیت از شغل آزاد ( پلمب کردن مغازها به خاطر فتوا مراجع تقلید که مردم یارسانی نجس هستند ونباید با آنها معاشرت داشته باشند).

  • تراشیدن سبیل جوانان یارسانی در خدمت سربازی

  • ویران کردن جم خانه ها و اجازه ندادن برای ساخت جم خانه وفعالیت آنها

  • نداشتن حتی یک نماینده مجلس در طی 37 سال حکومت جمهوری اسلامی

  • عدم امکان استفاده از فضای رسانه ای

  • توهین های مکرر از طریق رسانهای جمعی (رادیو ،تلویزیون ،روزنامه )

  • حق ازدواج نداشتن با فرد مسلمان (بنا بر فتوای مراجع تقلید )

و ده ها نوع محرومیت های ریز و درشت موارد تبعیض حقوق انسانی وشهروندی هم کیشانم است.

جناب دکتر و سرکار خانم جهانگیر واقعا چرا این همه تعبیض ؟

جواب این است اعتقادی غیر از اعتقاد باورمورد تایید حکومت داریم.

ما در هر سو از کشورمان تحت ظلم ونابرابری وتعبیض ومحاصره اقتصادی وفرهنگی قرار داریم و به همین خاطر سه تن از جوانان یارسانی به عتراض به تعبیض و ستم جمهوری اسلامی جان خود ار به آتش افروختن که درمقابل مجلس و فرمانداری شهر همدان بود (نیک مراد طاهری ،حسن رضوی ،محمد قنبری).

کیانوش آسا دانشجویی کورد یارسانی که در25 خرداد 1388 در تهران توسط ماموران رژیم حمهوری اسلامی به شهادت رسید.

حکمت صفری سرباز کورد یارسانی به خاطر به زور تراشیدن سبیل در اعتراض به فشارها وارده بر خود برای تغیر اجباری دین از یارسان به اسلام و اقامه اجباری نماز توسط جمهوری اسلامی دست به خودکشی زد.

شلر فرهادی دانشجویی کورد یارسانی به خاطر امضاء طوماری به رهبر ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران بازداشت وشکنجه شد و بر اثر فشارهای وارده دست به خودکشی زد.

مهدی قاسم زاده و فردین حسینی به خاطر اعتقادی غیر از اعتقاد حکومت توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند.

طبق ماده 18 اعلامیه حقوق بشر می گوید هر انسانی محق به ازادی عقیده وبیان است این حق شامل شامل ازادی ،داشتن باورها و عقیدها بدون نگرانی ومداخله از مزاحمتی باشد.

درخواست

جناب دکتر احمد شهید (نماینده ویژه حقوق بشری ایران در سازمان ملل )و سر کار خانم اسما جهانگیر از شما درخواست دارم به صورت ویژه به تعبیض های که توسط جمهوری اسلامی به ناروا بر ملت یارسان ساکن ایران تحمیل می شود، رسیدگی کنید

با تشکر امید رمضانی