کشیش کلیسای گریگور تهران: قبل از انقلاب مسیحیان و یهودیان در محدودیت بودند!

یک کشیش ارمنی نزدیک به جمهوری اسلامی مدعی شده مسیحیان و یهودیان در دوران پهلوی تحت فشار و محدودیت بودند، اما با آمدن خمینی همه آزاد شدند.

به گزارش«محبت‌نیوز» پس از انقلاب اسلامی که سال‌ها بود اقلیت‌های مختلفی مذهبی و قومی به زندگی به نسبت آرامی در کنار یک‌دیگر خو گرفته بودند، متاسفانه برای یک بار دیگر در تاریخ ما محدودیت‌ها و فشارها بر این هم‌وطنان گسترش و فزونی یافت و بسیاری از کلیساهای آنان با افزایش این موج گسترده و اجباری مهاجرت به بناهایی متروکه بدل شد.

در اثر این فشارها که به ویژه در یک دهه‌ی اخیر شدت بیش‌تری گرفته است شمار فراوانی از اقلیت‌های دینی هجرت را بر ماندن در ایران ترجیح داده و از سرزمین مادری خود رفته‌اند. به طور مشخص و به سبب جمعیت به نسبت بیش‌تر ارامنه در قیاس با دیگر اقلیت‌های دینی، میزان مهاجرت‌های آنان مشهودتر بوده است و این روند در شهرهای مذهبی ایران سیر صعودی تری به خود گرفته است.

 حالا کشیش “مسروپ راتوسیان” در گفتگو با خبرگزاری میزبان وابسته به قوه‎قضائیه جمهوری اسلامی مدعی شده ارامنه‌ی تهران برای برگزاری مراسم دینی و آیینی در قبل از انقلاب اسلامی محدودیت داشتند و با آمدن خمینی آزادی به ارمغان آمده‌است.

این خبرگزاری در مقدمه این گفتگو نوشته، «رژیم پهلوی تلاش بسیاری می‌کرد تا فرقه انگلیسی بهائیت افکار و عقاید انحرافی و بی‌مبنای خود را در جامعه تبلیغ کند، اما ادیان توحیدی همچون اسلام،‌ مسیحیت و یهودیت (به استثنای یهودیان رژیم صهیونیستی) دارای محدودیت‌های فروانی بودند».

“مسروپ راتوسیان”، کشیش کلیسای گریگور تهران در صحبت‌های خود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را تبریک گفته با اشاره به نقش جامعه مسیحیت ایران در سرنگونی حکومت پهلوی عنوان کرده، زمان پهلوی دوران الحاد بود و مردم در گناهان مختلف غوطه ور بودند و ما از دیدن این وضعیت رنج می بردیم.

“مسروپ راتوسیان” ضمن تاریخ سازی در نقش مسیحیان برای سرنگونی حکومت پهلوی گفت: «من در آن زمان سرباز وظیفه بودم و در پادگان لشکرک بودم و زمانی که امام خمینی دستور دادند سربازها باید پادگان ها را رها کنند من هم پادگان را رها کردم ودر کنار سایر ملت غیور ایران وارد مبارزه با طاغوت شدم.»

وی در ادامه مدعی شد: «امام خمینی توانست برعلیه طاغوت به پا خیزد و به پیروزی برسد، و آزادی را برای ما به ارمغان آورد.»

این کشیش در پایان افزود، «در دوران پهلوی مسیحیان برای برگزاری جشن‌های وارتان مقدس که علیه پادشاه ساسانی بود با مشکل مواجه بودند و برخی از ارامنه زندانی می‌شدند، اما در دوره جمهوری اسلامی ما این جشن‌ها را به راحتی برگزار می‌کنیم».

مهمان دیگر این گفتگو آترین بابائیانس، مسئول روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران بود، که عنوان کرد جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم ارامنه از آن‍ها حمایت‌ می‌کند و هیچ‎گونه مشکلی برای برگزاری مراسمات دینی و آیینی خود ندارند.

گفتنی است که این از معدود دفعاتی است که رسانه‌ای نزدیک به قوه قضائیه رژیم با رهبران ارامنه گفتگو می‌کند. این برای اولین بار نیست که مقامات ارشد ارامنه‌ در تهران از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، اما برای نخستین بار است که ادعا می‌شود پیش از انقلاب مسیحیان و یهودیان تحت فشار بودند.

حداقل آمارها به روشنی نشان می‌دهد که هزاران مسیحی و یهودی در طول انقلاب به علت فشار و اختناق و سرکوب، ایران را ترک کرده‌اند و اموال آنان به دستور نهادهای انقلابی مصادره یا به دست انقلابیون بهمن ۵۷ به غارت رفته است.

همچنین در سالهای نخستین پس از انقلاب نیز شمار زندانیان مسیحی و دستگیری و احضار و بازداشت، ترور و اعدام نوکیشان مسیحی سبب شده همواره سازمان‌های مدافع حقوق بشر در گزارش‌های سالانه‎ی خود، رژیم ایران را به عنوان دشمن اقلیت‌های دینی معرفی کند که این روند شوربختانه پس از طی ۴ دهه از عمر نظام اسلامی در ایران همچنان ادامه دارد.

البته طبیعی است در سال‌های اخیر شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران به شدت با جمهوری اسلامی نزدیک شده و سیاست‌های خود را بر مبنای خواست ولی‎فقیه پیاده می‌کند و استقلالی ندارد.