دادن نامه سعید عابدینی در نیویورک به روحانی و پاسخ او به امانپور

در حالی که نغمه عابدینی برای آزادی همسرش به هر دری می زند، روحانی در پاسخ سوال امانپور درباره این ماجرا، می گوید که جمهوری اسلامی  هم زندانیانی در آمریکادارد. درصورتی به این موضوع کمک می کنیم که آمریکا هم زندانیان جمهوری اسلامی را آزاد کند!

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از رادیو فردا، نغمه شریعت پناهی، همسر سعید عابدینی، که برای دیدار با حسن روحانی، به نیویورک رفته،  در گفت‌وگو با آن رادیو می‌گوید که حامل نامه‌ای از همسر زندانی‌اش برای رئیس جمهور ایران است.

رادیوفردا در گفت‌وگو با نغمه شریعت پناهی، همسر آقای عابدینی، که در آمریکا زندگی می‌کند، ابتدا می‌پرسد که آیا موفق شده است نامه همسرش را در نیویورک به دست رئیس جمهوری ایران برساند؟ او در جواب اظهار می دارد که این نامه را به دوتن از همراهان آقای روحانی در هتل محل اقامت رئیس جمهور اسلامی و هیئت همراه در نیویورک داده است و آنها به او قول داده اند که نامه را به رئیس جمهور خواهند داد.

درباره محتوای نامه، نغمه می گوید: سعید در این نامه ضمن درخواست مجدد برای رسیدگی به پرونده خودش، خواهان رسیدگی به پرونده چند تن از هم بندانش در بند 350 زندان اوین شده که احکام سنگین و طولانی مدتی دارند.

در همین حال به گفته جوردن سکولو، وکیل مدافع خانواده عابدینی، قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری در واشینگتن و چند شهر دیگر آمریکا تظاهراتی در اولین سالگرد زندانی شدن سعید عابدینی برگزار شود.

ترتیب‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرده‌اند که قصد دارند توجه بیشتر دولت اوباما و کشورهای دیگر را به وضعیت آقای عابدینی جلب کنند تا حکومت ایران را برای آزادی او زیر فشار بگذارند.

رفتن نغمه عابدینی به نیویورک و تشدید فعالیتهای او برای رهائی همسر دربندش در حالی صورت می گیرد که در روزهای هفته جاری سفر حسن روحانی به نیویورک انجام شده است و هرلحظه اخبار جدیدی از شکسته شدن سریع  یخ روابط بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده به گوش می رسد.

لازم به ذکر است که سعید عابدینی مهرماه سال گذشته (1391)  در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود. او در این مصاحبه رسما بازداشت همسرش را تائید کرد.

وکیل عابدینی یکشنبه 8 بهمن 1391 (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شدو حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردید. او درخواست تجدید نظر داد و عاقبت  وکیل مدافع سعید عابدینی روز دوشنبه 4 شهریور(26 اوت 2013)  اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم بدوی هشت سال حبس تعزیری برای موکلش را مورد تائید  قرار داده است.

 این هفته روحانی در جواب سوال “کریستین امانپور” خبرنگار سرشناس شبکه “سی ان ان”، درباره احتمال آزادی سعید عابدینی و دو امریکائی دیگر زندانی در ایران و کمک او به این امر، جواب کاسبکارانه ای به شرح زیر داد و مشخص کرد که نگهداری این افراد برای چانه زنی است:

روحانی – طبق قانون اساسی ، قوه قضاييه ما مستقل است و مي تواند محاكمه كند و كسی كه در زندان است و در دادگاه مورد دادرسی قرار می گيرد، می تواند وكيل بگيرد و از حق وكيل استفاده كند ، دادگاه های ما متعدد بوده و مراحل مختلف دارد كه در مراحل مختلف مورد رسيدگی قرار می گيرد اما اين كه دولت ها بتوانند كمكی انجام دهند بسيار كار شايسته ای است اگر كمكی از دست دولت ها برآيد.

ضمنا ما هم افرادی را داريم كه در آمريكا زندانی هستند، مدتهاست اين درخواست دو جانبه هست، يعني دولت آمريكا بايد به افرادی كه تابعيت ايرانی دارند و در اينجا زندانی هستند كمك كند ، ما هم بايد به فرد آمريكايی كه تابعيت آمريكايی دارد، كمك كنيم، كمك بحث ديگری است. اما قوه قضاييه ما استقلال دارد و طبق استقلال قوه قضاييه دولت حق مداخله در محاكم قضايی را ندارد.

حال که اخبار مهمی از ارتباط  و گفتگوی مستقیم اشخاص کلیدی رژیم  جمهوری اسلامی و رهبران سیاسی آمریکا به گوش می رسد، شاید راه حلهائی از طریق مذاکره و چانه زنی سیاسی  برای آزادی این زندانی نوکیش مسیحی وجود داشته باشد. مسیحیان ایران از خود می پرسند که آیا بقیه زندانیان بی گناه مسیحی نیز در آینده نزدیک شانس بازگشتن به آغوش خانواده خود را دارند؟