اطلاعیه شماره 796 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص سرکوب پیروان سایر ادیان

تشدید فشار، علیه پیروان ادیان تا فراتر از اندیشه!.

دو سال از بلاتکلیفی بازداشت شدگان نصیرآباد گذشت. ۱۰ نفر از بازداشت شدگان نصیرآباد بیش از دوسال است که در بلاتکلیفی به سر می برند. وبرای اخذ اعتراف های دیکته شده مورد شکنجه قرار دارند. خانواده این زندانیان بارها در نامه های متعدد به مسئولان جمهوری اسلامی و به مجامع حقوقی خواهان بررسی تناقض های پرونده و پیگیری پرونده عزیزان خود شده و آنها را بیگناه خوانده، اعلام داشته اند که عزیزانشان“برای اخذ اعتراف های دیکته شده مورد شکنجه” قرار گرفته اند”.

اخراج ۶ دانشجوی بهایی از دانشگاه آزاد رودهن: ۱۱ دی ۱۳۹۵ثنا هوربخت، جهانگیر هدایتی و چهارتن از شهروندان بهایی دیگر که تمایل به ذکر نام آنان در رسانه های اجتماعی نبود،  به صورت همزمان از دانشگاه اخراج شدند. محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵مریم بشیر و برهان اسماعیلی، دو شهروند بهایی ساکن شهر برازجان، توسط مأموران امنیتی اداره وزارت اطلاعات بازداشت شدند. مأموران از ۸ صبح تا ساعت۱۲ ظهر مشغول تفتیش منزل و ضبط اموال شخصی آنان ازجمله موبایل، کتب مذهبی و لپ‌تاپ بودند و سپس آنان را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. معصومه ضیاء از فعالان عرفان حلقه، هنگام بازگشت از خارج کشور در فرودگاه توسط مأموران اطلاعات بازداشت شدند، ادسرای فرهنگ و رسانه تهران، برای معصومه (پگاه) ضیاء قرار بازداشت یک ماهه صادر کرده و این فعال عرفان حلقه هم اکنون در زندان اوین نگهداری می شود معصومه ضیاء پیش از این موارد هم در سال ۱۳۸۵ در دادگاهی به ‏یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. اتهام او شرکت در گردهمایی مسالمت‌آمیز ۲۲ خرداد سال ۸۵ بود که به هدف تغییر ‏در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در ایران برگزار شده بود. شکوفه رنجبر سیسان، دانشجوی رشته مامایی، به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی در اواخر ترم ۵ از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اخراج شد. این شهروند بهایی در پاسخ به سخنان رئیس حراست این دانشگاه عنوان کرده است که ” بهایی هستم و هنوز هم اگر فرم بدهید به علت اعتقاد قلبى و صداقت باز می نویسم “بهایى” ولى به عنوان شهروند و طبق قانون اساسى حق تحصیل دارم.”

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد ١٨و١٩اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرانسانی، خواهان آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی و برقراری کلیه مواد حقوق اعلامیه جهانی حقوق بشر، احترام و حفظ حقوق شهروندی و حرمت تمامی افراد باورمند به عقاید و مذاهب گوناگون در ایران می باشیم.

796

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان