وضعیت مسیحیان وتبعیض علیه اقلیتها در ایران

ارسال خبر توسط  مهدی سرحدی    mehdi sarhadi BazdashtBlackMasihi

 در هر گزینشی اولین پرسش این است که شما چه دینی دارید. حتی در مدارس ابتدایی هم از بچه  می‌پرسند که دین و مذهب تو چیست؟  این باعث ایجاد آسیب‌پذیری در روحیه و فکر میشود. آسیب پذیری  به این علت که  بچه‌ها را  از هم تفکیک می کنند.

در وبلاگ مسیحی “عیسی خدای زنده” در نوشته ای با عنوان “آزار مسیحیان و اقلیتهای دینی در ایران”  نویسنده به مسئله مهم تبعیض دینی  سازماندهی شده در جمهوری اسلامی علیه اقلیتهای دینی و مذهبی می پردازد. خانم “هدی آهنگری”  مدیر این وبلاگ،  نمونه عینی این تبعیض را در رفتار حکومت جمهوری اسلامی با  مسیحیان ایران و به ویژه اقلیت ارامنه کشور مورد بررسی و تاکید قرار می دهد. متن این یادداشت را با اندکی تصرف در زیر می خوانید.
آزار مسیحیان و اقلیتهای دینی در ایران
(وبلاگ عیسی خدای زنده – هدی آهنگری)
آزادی ادیان عبارت از آزادی یک فرد یا گروه برای ابراز کردن عمل عبادت و پرستش دین و باورهای خود در خلوت یا سطح اجتماع است. همچنین این آزادی شامل قدرت تغییر دین خود یا اختیار داشتن و پیروی نکردن از هیچ دینی نیز می باشد. آزادی ادیان توسط بسیاری از دولتها و افراد به عنوان یکی‌ از حقوق بشر شناخته میشود.
در کشورهای که دارای دین رسمی‌ هستند آزادی ادیان به این معنی است که دولت به پیروان ادیان دیگر ( ادیان در اقلیت)  اجازه میدهد تا دین خود را پیروی کنند. این آزادی دین شامل آزادی انجام اعمال دینی، ترویج آن دین و سخنرانی‌ دینی  برای همه مذاهب می‌باشد.
 در حال حاضر نگران‌هایی‌ راجع به آزار اقلیتهای دینی در بسیاری از کشورهای اسلامی و کمونیستی وجود دارد از جمله این این کشورها میتوان به کشور ایران اشاره کرد. در کشور ایران  غیر از  مذهب شیعه، همهٔ مذاهب دیگر از حق آزادی دینی برخوردار نیستند و از حقوق شهروندی و اجتماعی محرومند.
یکی‌ از دلایلی که در کشور ایران آزادی ادیان وجود ندارد به دلیل گره خوردن سیاست با دین است و همهٔ مقامات کشور از دین رسمی‌ کشور یعنی‌ تشیع پیروی می‌کنند و این باعث میشود که دیگر ادیان جایگاهی در اجتماع نداشته باشند و بنا براین حقوق شهروندی آنها نادیده گرفته می‌شود.  کسی‌ نیست که از حقوق آنها دفاع کند و حتا از تحصیل در مقاطع بالا نیز محروم میباشند.
 در هر گزینشی اولین پرسش این است که شما چه دینی دارید. حتی در مدارس ابتدایی هم از بچه  می‌پرسند که دین و مذهب تو چیست؟  این باعث ایجاد آسیب‌پذیری در روحیه و فکر میشود. آسیب پذیری  به این علت که  بچه‌ها را (درمدرسه)  از هم تفکیک می کنند چون نظام حاکم سیاستش چنین است.
یکی‌ از این اقلیت‌ها مسیحیانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند. پس از انقلاب اسلامی در سال 57 فشارها بر روی اقلیت‌های دینی افزایش یافت، هموطنان ارامنه ایران از حضور در بسیاری از مناصب و موقعیت‌های سیاسی و نظامی منع شده و برای بخش فراوانی از فعالیت‌ها و مراسم مذهبی‌شان محدودیت‌هایی نیز ایجاد شد.
در طی سالهای متمادی و پس از بازداشت گسترده رهبران و نوکیشان مسیحی فارسی زبان در ایران، مقامات امنیتی رژیم از چندی پیش پروژه بازداشت، تهدید، و محدودیت هایی را نیز برای رهبران و کشیشان ارامنه که به گفته آنان در بین فارسی زبانان به تبلیغ مسیحیت می پرداختند آغاز کرده اند.
بازداشت و احضار برخی از کشیشان ارامنه طی ماههای اخیر از جمله کشیش “روبرت آسریان ” از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران که پس از آن نیز منجر به تعطیلی بزرگترین کلیسای فارسی زبان در کشور شده است خود برگ دیگری از کارنامه سیاه جمهور ی اسلامی در برخورد امنیتی با مسیحیان ایران می باشد.
گزارشات دریافتی و موثق حاکی از آن است که  طی ماههای گذشته تاکنون برخی از رهبران و کشیشان ارامنه که در ارتباط با مسیحیان فارسی زبان بوده اند توسط وزارت اطلاعات احضار و از آنان خواسته شده که یا می بایست بطور کامل کلیه فعالیت های مسیحی خود را کنار گذاشته و البته در این ارتباط نیز تحت نظر خواهند بود. یا اینکه سه ماه فرصت خواهند داشت که در سکوت کشور را ترک کنند.
چنانچه میبینیم در طول سی‌ و چند سالی‌ که از عمر این نظام می‌گذرد ،در نتیجهٔ فشارها و محدودیت‌هایی‌ که نظام اسلامی در مورد هموطنان ارامنه داشته است، شمار زیادی از این افراد از کشور مهاجرگسترده‌ای به کشورهای مختلف داشته اند به گونه‌ای که از جمعیت چندصد هزار نفری ارامنه در ایران هم اکنون تنها جمعیت اندکی‌ در ایران باقی‌ مانده است.