نویسنده حوزه‌ علیمه: مسیحیت پروتستانِ رحمت محور، ضد اسلام‌ است

اسلام تاکنون همانند مارتین لوتر، پایه‌گذار پروتستان نداشته است، مشکل اصلی جوامع اسلامی آن است که نتوانسته‌اند اعتقادات دینی خود را با دنیای مدرن همساز کنند. به گفته او بیشتر مردم مسلمان رشد و رفاه دنیای مدرن را توأم با افکار و عقاید قرون وسطایی می‌خواهند.

یکی از نویسندگان حوزه گفته خشونت‎زدایی و رحمت محور مسیحیت پروتستان است و آنها ضد اسلام هستند!

شیخ حسن علی‌پور وحید، نویسنده کتاب «اسلام رحمانی؛ مبانی و مولفه‌ها» با مقایسه گفته همانطور که نظریه‌پردازان روشنفکری اسلامی همچون مهندس مهدی بازرگان، علی گلزاده غفوری، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان و محسن کدیور، لیبرالیسم و اومانیسم و سکولاریسم و پلورالیسم و سرمایه داری و دیگر مؤلفه‎های مدرنیته را ترویج می‌کنند، مسیحیت پروتستان هم چنین مسیری را می‎رود.

وی در نشست «اسلام رحمانی و حوزه انقلابی» که در قم برگزار شد گفته، آنها می‌کوشند تا روی مباحثی چون رحمت و خشونت‌زدایی متمرکز شوند در صورتی که همان بلایی را که پروتستان‌ها بر سر مسیحیت کاتولیک آوردند، آنها می‏خواهند بر سر اسلام بیاورند.

به گفته‌ی او اسلام رحمانی شبیه مسیحیت پروتستان است و قرائتی همسو با مدرنیسم دارند و در تقابل با اسلام سیاسی است که خشونت‌زدایی، شریعت‎گریزی، تساهل‌مداری، تقلیل‌گرایی و درونی‌سازی را در اسلام پی می‌گیرد.

دقیق مشخص نیست این نویسنده مذهبی از مسیحیت پروتستان تعریف می‌کند یا انتقاد چون مباحثی همانند رحمت، خشونت‎زدایی، تساهل‎مداری و درونی‎سازی همگی مولفه‌های صلح و آرامش نظام جهانی است که به گفته‎ی این نویسند مصداق لیبرالیسم و سرمایه داری است و ضد اسلام واقعی.