آرش صادقی و محمد علی طاهری؛ دو اعتصاب غذا، سرنوشتی یکسان یا متفاوت؟

آرش صادقی اینک شصت و هشت روز است که در اعتصاب غذاست و در این مدت بسیار ضعیف شده است تا حدی که به گفته منابع آگاه، احتمال سوراخی در معده آرش صادقی وجود دارد اما او که برای آندوسکوپی باید ابتدا «سرم‌تراپی» شود، حتی اجازه اینکار را نداده است.

طاهری دو سال پیش؛ آرش صادقی امروز:

دوسال پیش در چنین روزهایی، طاهری حال و روز امروز صادقی را داشت. طاهری در اعتصاب غذا هرروز تحلیل می رفت، در اعتصاب غذای یازدهم خود نه تنها به خواسته های او عمل نشد، بلکه شکنجه ها برای اعتراف گیری برای نفی آموزه هایش بر وی افزایش یافت و سرانجام در دی ماه ۱۳۹۳ در همین حال جان سپرد. اینک سوال این است که آیا آرش صادقی هم به سرنوشت دچار خواهد شد، یا به وضعیت آرش رسیدگی می شود و وی از خطر مرگ نجات می یابد؟

اتهامات وارده به آرش صادقی و محمد علی طاهری؛ اتهامات سیاسی و عقیدتی:

اتهام آرش صادقی اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری، تشکیل گروه‌های غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام، و اتهام محمد علی طاهری فعالیت در حوزه های فکری غیرمجاز، ارتداد، افساد فی الارض، توهین به مقدسات و … بوده است. اتهامات هر دوی آنها از لیست اتهامات واهی جمهوری اسلامی استخراج شده است. اتهامات وارده به آرش صادقی سیاسی و در مورد محمد علی طاهری، عقیدتی محسوب می شوند.

دو پرونده، یک وکیل: محمود علیزاده طباطبایی:

وکیل پیشین آرش صادقی و محمد علی طاهری یک نفر است و آن کسی نیست جز یک وکیل حکومتی به نام «محمود علیزاده طباطبایی». طباطبایی چندی پیش از به اغما رفتن محمد علی طاهری در اثر اعتصاب غذا، پرونده وی را در دست گرفت و هنوز هم به خواست مسئولین پرونده روی فقدان او سرپوش می گذارد، ادعای برگزاری دادگاه هایی را دارد که طاهری در آنها هرگز حضور نداشته و هر از چندگاهی هم به دروغ ادعای ملاقات با وی را دارد. اما علیزاده طباطبایی، در کنار کارنامه سیاه اش در پرونده طاهری، کارنامه سیاه دیگری نیز در رابطه با پرونده آرش صادقی دارد و در سال ۱۳۹۲، وقتی که وکالت رسمی اش از آرش صادقی باطل شده بود، وی را «دچار بیماری توهم» و «روان پریش» معرفی کرده بود. آرش صادقی در قسمتی از جوابیه ای که در آبان ماه ۱۳۹۲ در فیس بوک خود، به فعالیت های مخرب علیزاده طباطبایی منتشر کرد، چنین نوشت: «آقای علیزاده اعتبار یک فعال سیاسی به اندازه جان او مهم است . چه پیامبر اسلام فرموده است آبروی مومن چونان خون اوست. حال شما در جریانی هدفدار آبروی مرا هدف گرفته اید بی آنکه به نتایج آن بیندیشید. من از سخنگوی محترم قوه ی قضاییه گله ای ندارم چون معتقدم به ایشان در مورد من اطلاعات غلط داده اند، این از تاریخهای نادرستی که ایشان برای بازداشت من برشمرده اند، کاملا پیداست. اما جناب آقای علیزاده، از شما که در بازه ای از زمان وکیل من بوده اید به هیچ عنوان چنین انتظاری نمیرفت.»

دلایل اعتصاب غذا:

دلیل اعتصاب آرش صادقی، اعتراض به نقض قانون در پرونده‌ خود و اجرای حکم ۶ سال حبس همسرش «گلرخ ابراهیمی» اعلام شده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی برای نوشتن داستانی منتشرنشده درباره سنگسار با حکمی غیابی به ۶ سال زندان محکوم شده است. یکی از دلایل محمد علی طاهری برای اعتصاب غذا انتقال به بند عمومی بود، چرا که وی در طول مدت بازداشتش به مدت سه سال و نیم در سلول انفرادی نگه داشته می شد. همچنین یکی دیگر از دلایل اعتصاب غذای طاهری، عدم ملاقات با وکیل، باز بودن پرونده ارتداد و افساد فی الارض و احتمال صدور احکام ناعادعادلانه جدید و موارد دیگری بود که پیشتر نیز در نامه خود به احمد شهید به آن اشاره کرده بود.

نتیجه اعتصاب غذا:

اعتصاب غذای آخر محمد علی طاهری باعث شهادت وی شد، نه تنها خواسته هایش عملی نشد، بلکه زیر شکنجه بیشتری قرار گرفت و به مکانی نامعلوم خارج از زندان اوین منتقل شد. یکی از مهمترین دلایل شهادت طاهری، تحت فشار قرار داشتن همسر وی، زیبا محمدیان بود که مجبور به همکاری با اطلاعات و بازجوهای همسرش شده بود و در مدت بازداشت محمد علی طاهری، اخبار دروغین مبنی بر سلامتی وی را منتشر می کرد. آرش صادقی اما اقبال آنرا داشت که با حمایت خانواده اش و با انتشار اخبار حقیقی و جلب توجه بین المللی، ترند اول جهانی در تویتر شد و امروز افراد مهم و تاثیر گذار در سطح جهانی درباره آرش صحبت می کنند و امید است تا به وضعیت آرش در اعتصاب غذا رسیدگی شود و او سرنوشتی متفاوت از محمد علی طاهری داشته باشد.