بی توجهی مسئولان نسبت به تخریب یک کلیسا با “لودر” در سلماس

salmas

در روستایی حوالی سلماس گروهی قاچاقچی با لودر بخش‌هایی از کلیسای تاریخی منطقه و قبرستان ارامنه را تخریب کرده‌اند.

به گزارش«محبت‌نیوز» خبرها حکایت از آن دارد که کلیسای قلعه سرسلماس که به تازگی به شدت تخریب شده، در فهرست آثار ثبت شده قرار نداشته است، اما پیگیری برای کشف عوامل و علت و تخریب این کلیسا در حال انجام است.

جستجوی این کلیسا توسط قاچاقچیان برای یافتن گنج باعث شده بخش‌های زیادی از این میراث مسیحی به طور کامل نابود شود.

تخریب کلیسای ارامنه در روستای پکاجیک سلماس درحالیست که هیچ مقام مسئولی به آن واکنش نشان نداد تا این که بعضی مردم محلی گزارش تخریب آن توسط سودجویان را در دنیای مجازی رسانه ای کردند و حساسیت ها را در این مورد برانگیختند.

مشاهدات و بررسی‌ها به وضوح گویای تخریب یک قسمت از دیوار این کلیسا به طور کامل بود که در محل نیز آثار لاستیک خودروی سنگین همچون لودر برای تخریب دیوار مذکور و نیز نوع تخریب گویای این مطلب بود که دیوار بصورت مکانیکی تخریب شده است.

اظهارات دهیار روستای پکاجیک نیز تایید می‌کرد که این دیوار کلیسا به تازگی مورد تخریب قرار گرفته است. در قسمت پشتی کلیسا نیز قبرستان ارامنه وجود داشت که حفاری‌های عمیقی در کنار قبرها به چشم میخورد که البته قدیمی بودند و نشانگر سابقه حفاری و تخریب این مکان در گذشته می‌باشد.

بخشدار سلماس گفته منطقه روستای پکاجیک و نیز قلعه سر سابق در گذشته محل زندگی ارامنه بوده و قبرهایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در آرامستان این کلیسا وجود دارد.

عباس محمدزاده در این خصوص اظهار کرد: بنا به اعلام میراث فرهنگی این مکان در فهرست آثار گردشگری شهرستان ثبت نشده است و از قدمت دقیق بنای آن نیز در حال حاضر اطلاعی در دسترس نیست و حفاریها نشان می‌دهد این مکان همیشه مورد کنکاش افراد سودجو برای یافتن وسایل زیرخاکی و عتیقه بوده و در طول سالها مورد بی توجهی واقع شده است.

فرماندار سلماس اما با نظری متفاوت گفت: اکنون نمیتوانیم تایید کنیم که دیوار توسط عوامل انسانی تخریب شده یا دستگاههای سنگین و یا اینکه چه زمانی؛ ولی تایید میکنیم که در گذشته حفاریهایی توسط افراد سودجو در این منطقه و محل صورت گرفته است. مسعود حاجی علیلو گفت، با این حال در حال پیگیری موضوع با هماهنگی نهادها و دستگاههای مربوطه هستیم.

 «نکته‌ای که قابل توجه است چرا باید کلیسا و آرامستانی با این قدمت در طول این همه سال به حال خود رها شده باشد و ارگانهای مسئول از جمله میراث فرهنگی به آن رسیدگی نکنند».

در روزهای گذشته نمایندگان ارامنه مجلس شورای اسلامی، سخنگوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و مقامات بلندپایه ارمنی در ایران مصاحبه‌های جداگانه تعداد کلیساهای ایران را تجلی آزادی اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی عنوان کرده بودند.

سکوت در مقابل تخریب کلیساهای باستانی درحالیست که باید دانست شهروندان عادی اجازه ندارند با لودر منطقه‌ای تاریخی را به صورت رسمی حفاری کنند مگر اینکه مجوز نیروی انتظامی و شهرداری را داشته باشند!