نمایندگان ایران در نشست ژنو: جمهوری اسلامی سرکوب اقلیت‌ها را انکار می‌کند

gharib_abadi

نمایندگان ایران با انتشار گزارش‌های غیرواقعی از وضعیت حقوق پیروان دینی سعی نمودند شرایط مسیحیان در ایران را مناسب توصیف کنند.

به گزارش «محبت‌نیوز» در روزهایی که پارلمان اروپا و نمایندگان قاره سبز به دنبال راهی هستند تا ایران را متقاعد کنند در مورد حقوق بشر انعطاف بیشتری از خود نشان دهد تا زیر سایه آن راهی برای گشایش روابط دیپلماسی و کاهش تحریم‌ها باز شود، نمایندگان جمهوری اسلامی نه تنها زیر بار نادیده گرفته شدن حقوق مدنی شهروندان و حقوق اقلیت‌ها نمی‌روند، بلکه در فرار رو به جلو از وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها و نقض حقوق اقلیت‌ها در نقاط مختلف گلایه دارند.

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران که این روزها به واسطه برگزاری همین نشست‌ها برای خود موقعیت تازه‌‌ای دست و پا کرده بی توجه به وضعیت حقوق بشر در ایران و با انتقاد از وضعیت اقلیت‌ها در بعضی کشورهای منطقه گفته «در یمن، مردم تحت حملات تهاجمی قرار دارند و از دسترسی به غذا، منابع، پناهگاه، آب و کمک های اضطراری محروم هستند».

ایران در نشست ژنو چه گفته؟
به گزارش خبرگزاری مهر، غریب آبادی که در راس هیاتی برای شرکت در نهمین اجلاس مجمع اقلیت های شورای حقوق ‌بشر به ژنو سفر کرده با اشاره به اینکه اقلیت‌ها عمومن از بحران‌هایی نظیر خشونت‌های ناشی از درگیری‌های داخلی و یا نظامی تاثیر می‌پذیرند، گفته در این نکته که کمک‌های بشردوستانه در چنین شرایطی باید به تمامی افراد تحت تاثیر بحران از جمله اقلیت‌ها ارائه شود و تضمین گردد که پیروان سایر ادیان به حاشیه رانده نمی‎شوند و یا مورد تبعیض قرار نمی‌گیرند، اختلاف نظری وجود ندارد.

وی با سرپوش گذاشتن بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران، از قوانین تبعیض آمیز درخصوص تابعیت که منجر به بی‌تابعیتی برخی اقلیت‌ها در دیگر کشورها شده است نیز انتقاد کرد و ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، از گزارشگر ویژه اقلیت‌ها خواست تا درخصوص این موارد و تاثیر آن‌ها بر حقوق اقلیت‌ها تحقیقات کاملی را به عمل آورده و نتیجه را گزارش کند.

آن روی سکه و انکار واقعیت‌ها در ایران
بخش عمده آنچه این مقام قوه قضائیه در مورد تبعیض اقلیت‌های دینی و قومی در منطقه مدعی آن گردیده، دقیقن همان اتهاماتی هستند که جمهوری اسلامی از بدو پیدایش با آن روبه‌روست.

برای یافتن شواهد این منظور کافیست به برخوردهای اخیر حاکمیت اسلامی با اقلیت‌های دینی و عقیدتی پرداخت.بیش از ۱۲۰ نوکیش مسیحی بازداشتی در زندان‌ها که اکثر آنها یا حبس‌های طولانی مدت دارند و یا بلاتکلیف هستند و حتی تفهیم اتهام نشدند. ده‌ها کلیسای خانگی تعطیل شده و در سال‌های گذشته ده‌ها شهروند مسیحی در ایران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازجویی شدند.

ده‌ها شهروند بهایی از تحصیل محرومند و یا دستگیر می‌شوند و یا کسب و کار و اصناف آنها پلمپ می‌شود. آنها حتی از داشتن حقوق شهروندی خود محرومند و اشتغال و کسب درآمدشان برای امرار معاش با مشکل روبه‎روست.

غریب‌آبادی در بخشی از سخنان خود با نادیده گرفتن شرایط فعلی اقلیت ها در نظام اسلامی، مطرح کرده «اقلیت‌ها عمومن از بحران‌هایی نظیر خشونت‌های ناشی از درگیری‌های داخلی و یا نظامی تاثیر می‌پذیرند» که به نظر نکته درستی است، سپاه پاسداران در حال حاضر اصلی‌ترین بازوی نظام برای سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی است.

سپاه ثارالله تهران و اطلاعات سپاه در هماهنگی کامل با یکدیگر اقدام به شناسایی و دستگیری اقلیت‌های مسیحی می‌کنند و مستقیم با قوه قضائیه و دادستانی در ارتباط هستند.

به نظر می‌رسد ایران تلاش زیادی می‌کند تا با حضور در این نشست‌ها و متهم ساختن دیگر کشورهای اسلامی منطقه و به چالش کشیدن شرایط موجود در آنان برای تغییر وجهه مخدوش و سرکوبگر نظام به خصوص در بحث اقلیت‌ها استفاده کند، درحالیکه از زمان آغاز به کار دولت روحانی تعداد دستگیری ها نسبت به گذشته افزایش بیشتر داشته فشار بر اقلیت‌ها چند برابر شده است.