تصویب قطعنامه سازمان ملل در انتقاد از وضعیت حقوق بشر؛ ایران محکومیت خود را رد کرد

9b0971a0-7d6c-4a30-8430-011e5b0d1fc3_cx6_cy18_cw87_w987_r1_s_r1

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد کرد. این قطعنامه که روز سه‌شنبه ۲۵ آبان به تصویب رسید، با همکاری چند کشور تهیه و برای رای گیری در جلسه کمیته مطرح شد.

نماینده کانادا در این نشست نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی رد و گفت که در تهیه این گزارش ملاحظات سیاسی دخالت نداشته بلکه محتوای آن بر اساس شواهد نقض حقوق بشر تهیه شده و هدف آن هم کمک به ارتقای وضعیت حقوق بشر مردم ایران است.

برخی دیگر از کشورها نظیر بریتانیا نیز از وضعیت اعدام‌ها در ایران، نقض حقوق زنان و ضعف حکومت قانون انتقاد کردند.

در این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را به شکلی آزادانه و در انطباق با موازین شناخته شده انتخابات منصفانه برگزار کند و به گرایش‌های گوناگون اجازه مشارکت موثر در انتخابات را بدهد.

پیش از رای گیری نمایندگان برخی از کشورها در مورد این قطعنامه به اظهار نظر پرداختند. نمایندگان ایالات متحده آمریکا، شیلی، ژاپن و مجارستان به دفاع از قطعنامه پرداختند و نمایندگان کشورهایی نظیر ونزوئلا، کوبا، کره شمالی و سوریه علیه قطعنامه سخن گفتند. این کشورها بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها بدون مشارکت آنها را مردود دانستند.

نماینده عربستان سعودی نیز گفت که کشور او پیشتر به قطعنامه‌های انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران رای ممتنع داده بود اما این بار تصمیم گرفته است که به قطعنامه رای مثبت بدهد.

در این بین نماینده ایران گفت که محتوای پیش نویس قطعنامه بدون مشورت با دولت ایران و به طور یکجانبه نوشته شده است. نماینده ایران همچنین اضافه کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یافته و انتخابات نیز آزادانه برگزار می‌شود.

با وجود توضیحات نماینده ایران، سرانجام ۸۵ کشور به قطعنامه “وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران” رای مثبت، ۶۳ کشور رای منفی و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند. بدین ترتیب این قطعنامه تصویب شد.

ایران: قطعنامه سیاسی است

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۶ آبان، قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل علیه ایران را مردود دانست.

بهرام قاسمی با سیاسی خواندن این قطعنامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است و بر اساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود، همواره و همیشه مخالف هرگونه تبعیض، بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده است.»

او گفت که به اعتقاد ایران، محل مناسب ارزیابی حقوق بشر در کشورها، مکانیسم گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر برای کشورها در شورای حقوق بشر است.

منظور از گزارش دهی دوره‌ای، ارائه گزارش حقوق بشری توسط دولت هر کشور است.

در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌های نقض حقوق بشر در سوریه و کره شمالی نیز به رای گذاشته شده و تصویب شد.​