بازداشت نوکیشان مسیحی در تهران و اصفهان وبی‌خبری از وضعیت آنها

ارسال خبر توسط  مهدی سرحدی    mehdi sarhadi

 کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران:

یک منبع موثق و آگاه به دستگیری های اخیر نوکیشان مسیحی در تهران، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در جریان یورش ماموران امنیتی لباس شخصی به یکی از کلیساهای خانگی در غرب تهران، تعدادی از نوکیشان مسیحی بازداشت شدند، که اسامی سه تن از آنان پرهام فرازمند، سارا سردسیریان، صدیقه کیانی و مونا فضلی است.

او به کمپین گفت:« روز جمعه هجدهم مرداد ماه ۹۲، ماموران امنیتی با حمله به این کلیسا خانگی در تهران، با ضرب و شتم و تهدید افرادی که در آن محل مشغول نیایش هفتگی بودند، به تفتیش محل مذکور و تلفن همراه و وسایل حاضران در محل پرداخته و پنج تن از نوکیشان مذکور از جمله پرهام فرازمند، صدیقه کیانی، سارا سردسیریان و مونا فضلی را با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.»

منبع یاد شده همچنین افزود که ماموران مجهز به بی‌سیم و سلاح کمری بوده و ضمن برخورد بسیار خشن با شهروندان مسیحی، علاوه بر بازداشت افراد فوق الذکر، کارتهای شناسایی دیگر حاضران در محل را ضبط کردند و با تعدادی از دیگر وسایل ضبط شده از محل، به خودروهای مستقر انتقال دادند. هنوز از محل نگهداری و وضعیت بازداشت شدگان خبری منتشر نشده است.

هفته گذشته منابع خبری از بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی اصفهان، خانمها صدیقه امیرخانی، مهناز رفیعی و محمدرضا پیمانی خبر داده بودند. این فعال حقوق بشری به کمپین گفت که مراجعات مکرر خانواده های بازداشت شدگان به مراجع انتظامی و قضایی نتیجه ای در بر نداشته و تنها خانم امیرخانی طی تماسی با خانواده خود، از سلامتی و بازداشت در یکی از مراکز امنیتی و ادامه روند تحقیقات خبر داده است: «همچنین فرشید فتحی، کشیش زندانی نیز، هفته گذشته از شکنجه های صورت گرفته در دوران بازداشت خود در بازداشتگاههای امنیتی پرده برداشت و طی یادداشتی که در سایت جرس منتشر شد، از “توهین، تحقیر، افتراء و تهدیدهای صورت گرفته در دوران انفرادی خبر داد.» آقای فتحی، یکی از شهروندان مسیحی ایران است که دوران محکومیت شش ساله خود را در زندان اوین می گذارند.

فشار بر نوکیشان مسیحی ایرانی طی سالهای گذشته و بعد از هشدارهای رهبران جمهوری اسلامی پیرامون رشد کلیساهای خانگی روندی شتابان داشته و به ویژه در ماههای اخیر تعدادی از نوکیشان مسیحی در استانهای خوزستان، تهران، فارس و اصفهان، مورد حمله و آزار و بازداشت ماموران امنیتی قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش ها، از وضعیت سعید عابدینی، کشیش ایرانی محبوس در زندان اوین خبری در دست نیست و مصطفی (محمدهادی) بردبار، یکی از نوکیشان مسیحی نیز، اخیرا در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ده سال حبس محکوم شده است.

اواخر بهار امسال نیز، کلیسای قدیمی فارسی زبان پروتستان تهران با عنوان «جماعت ربانی مرکز» تحت فشار ماموران اطلاعات تعطیل شد.

همان زمان منصور برجی، سخنگوی کمیته «ماده ۱۸»، و از مدافعان حقوق مسیحیان ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر پیرامون دلایل تعطیلی کلیساهای پروتستان و بازداشت رهبران کلیسایی گفت: «جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می شد و نهادهای امنیتی نگران هستند که تعداد نوکیش ها اضافه شود. اکثر کلیساهای فارسی زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهای که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. کلیسای جماعت ربانی تهران از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده داشت و قدمتش بیش از نیم قرن بود.»

کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران سال گذشته گزارش مفصلی را در خصوص آزار واذیت و بازداشت و احکام زندان نوکیشان مسیحی در ایران و در طی سالهای گذشته منتشر کرد.