نامه‌نگاری حسن امینی/ دستور اعدام زندانیان اهل سنت را لغو کنید

14944ارسال خبر توسط فاطمه تابع بردبار    fatemeh tabe bordbar

 آژانس کُردپا: یکی از فعالان سرشناس مذهبی در کُردستان، طی نامه‌ای به رؤسای سه قوه‌ی حکومت اسلامی ایران، خواستار لغو اعدام زندانیان اهل سنت شد.

حسن امینی در این نامه “مدیران درجه اول مملکت” را خطاب قرار داده و دستور الغای حکم اعدام زندانیان اهل سنت را “اقدامی حکیمانه، شجاعانه و خداپسندانه” ذکر کرده است.

متن نامه‌ی مدیر مدرسه‌ی علوم دینی امام بخاری سنندج که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته است درپی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

رؤسای محترم قوای سه گانه‌ی جمهوری اسلامی ایران آقایان:
دکتر حسن روحانی، آیت الله صادق لاریجانی و دکتر علی لاریجانی

سلام علیکم

اکنون بنابه اصل ۵۷ قانون اساسی ایران، در این مقطع زمانی، اداره‌ی این مملکت به دست و خرد شما سپرده شده است تا با توجّه به پیشرفته‌ترین قوانین الهی یعنی اسلام و نیز با لحاظ نمودن مقرّرات بشری بین‌المللی آن را در مسیر کاروان کشورهای پیشرفته و ملّت‌های سربلند و خوش نام قرار دهید.

که این مهمّ با در نظر داشتن و عملی کردن حکمت، عدالت، عدم تعصّب تنگ نظرانه و اغماض و گذشت، ممکن و میسّر می‌باشد.

تجربه‌ی تاریخی، موفقیّت این طرز حکومت، و شکست خلاف آن را در زمان‌ها و دوران‌های مختلف و متعدّد به اثبات رسانیده است و یکایک شما به خوبی این حقیقت را می‌شناسد. شاید بتوان همه‌ی آن خصوصیّات لازم برای اداره‌ی جوامع را- از اداره‌ی منزل گرفته تا یک کشور و تا جامعه‌ی جهانی- برگرفته از “حکمت” دانست، که خداوند مدیرِ هستی به کرّات این وصف را برای خودش به کار برده، و تفهیم آن را وظیفه‌ی نهایی آخرین و کامل‌ترین فرستاده‌اش می‌شمارد: “هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَ‌سُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»، و از دارندگان آن، به داشتن خیر فراوان یاد فرموده است: «وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرً‌ا كَثِيرً‌ا”.

بنابراین، انتظار می‌رود که در این برهه‌ی حساس زمانی برای کشور، با بارز و غالب گردانیدن “حکمت” از سوی شما مدیران درجه اوّل مملکت، کشور و مردم عزیز ایران، در امنیّت، رفاه و  آرامش راستین قرار گرفته و برخوردار گردند.

و این امر حاصل نمی‌شود جز با توحید کلمه، تألیف قلوب، و احساس برادری و برابری در میان اقوام مختلف از یک طرف، و در بین این اقوام و مدیران مشترک آنان یعنی گردانندگان حکومت از طرف دیگر.

حال که برای اندک زمانی نوبت و فرصت این مدیریّت و ایجاد برادری، الفت و روحیه‌ی دلسوزانه با هم زیستن و با دشمنان ستیز کردن به شما رسیده است، جا دارد با تصمیمات و اقدامات شجاعانه‌ی متناسب با جایگاه‌تان، در نهایت “حکمت” از این فرصت استفاده کرده و مردم مسلمان و شریف ایران را هر چه بیشتر متّحد ساخته و، از در برابر یکدیگر قرار گرفتن و قرار دادن مصون بدارید!

آنچه مسلّم همگان است این است که ملّت ایران جز چند درصد کم، همه مسلمان هستند، با اکثریّت تشیّع و اقلیّت بیش از بیست و پنج درصدی اهل تسنّن.

این حقیقت هم: که مسلمانی وجود ندارد مگر اینکه یا اهل سنّت است یا اهل تشیّع برای شما عیان و بدیهی می‌باشد، زیرا قضیه‌ی تسنّن و تشیّع مربوط به اعتقاد به خلافت و حکومت شوری یا امامت و حکومت منصوب می‌باشد، هر مسلمانی خلافت خلفای اربعه‌ی پیغمبر-صلّی الله علیه و سلّم- را قبول داشته باشد از اهل سنّت است، با داشتن هر مذهب و مشرب کلامی یا فقهی، و هر مسلمانی آن را مردود بداند و به امامت باور داشته باشد از اهل تشیّع است، هر مذهب و مشرب کلامی و فقهی داشته باشد.

بعد از بیان این حقیقت به شما عرض خواهم کرد: بیایید با “حکمت” در خور جایگاه‌تان و، لازم برای اداره‌ی مردم ایران با آن ویژگی‌هایی که ذکر شد، دستور الغای حکم اعدام زندانیان اهل سنّت را در زندان رجائی‌شهر کرج یا هر زندان دیگر صادر و اعلام فرمایید، که این اقدام حکیمانه، شجاعانه و خداپسندانه، اتّهام ناروایی خشونت و قساوت قلب به اسلام و مسلمانان را کم رنگ، و الفت و امیدواری را در دل‌های اهل سنّت داخل و خارج نسبت به اهل تشیّع و حکومت ایران ایجاد و تحکیم خواهد کرد، قطعاً خیر و فوائد این عمل به مراتب بیشتر و بالاتر از هر ملاحظاتی دیگر خواهد بود.

إِنْ أُرِ‌يدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ.

حسن امینی
مفتی و حاکم شرع مردمی کُردستان
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=12111
مدیر مدرسه‌ی علوم دینی امام بخاری سنندج