آزادی نسرین ستوده و امید تازه زندانیان مسیحی

ADzendanian

آزادی نسرین ستوده و هفت زندانی زن دیگر باعث ایجاد فضای شور و امید در بین هم میهنان ایرانی برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی سالهای اخیر شده است. مسیحیان ایران  دستهای خود را برای آزادی سریعتر زندانیان مسیحی به آسمان بلند کرده اند.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان،  امروز چهارشنبه 27 شهریور (18 سپتامبر 2013)  خبر آزادی مشروط نسرین ستوده و چند زندانی سیاسی زن توسط خبرگزاریها منتشر شد.

هنوز چند دقیقه ای بیشتر از اعلام اسامی این زنان نمی گذشت که خبر آزادی فیض الله عرب سرخی و محسن امین زاده نیز منتشر شد. نسرین ستوده،محبوبه کرمی و مهسا امرآبادی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک محمدی زنانی هستند که خبرگزاریها خبر آزادی آنها را منتشر کرده اند. گفته شد که این افراد در غروب سه شنبه 26 شهریور آزاد شده اند. ولی برخی منابع نیز آزادی آنها را بدون اعلام قبلی و همین امروز ذکر نمودند.

آخرین گزارشها تا غروب چهارشنبه حکایت از آزادی تعداد بیشتری زندانی سیاسی دارد. از جمله سرشناس ترین نامها می توان به احمد زید آبادی  و عیسی سحرخیز دو روروزنامه نگار معروف اشاره کرد. آمار زندانیان آزاد شده هر ساعت بیشتر می شود.

نسرین ستوده فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری از سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ در بازداشت به سر می برد. او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

مهسا امر آبادی نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد. امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر موسوی و کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

محبوبه کرمی نیز عضو کمپین یک ملیون امضا و از اعضای جبهه مشارکت است که در اسفند سال ۸۸ بازداشت شد. وی در شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

فیض الله عرب سرخی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و معاون وزیر بازرگانی در دولت محمد خاتمی، محسن امین زاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و معاون وزیر خارجه در دولت خاتمی  از جمله دیگر آزادشدگان هستند.

آزادی این افراد صرف نظر از عقاید و موضعگیری آنها باعث ایجاد فضای شور و امید در بین هم میهنان ایرانی برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی سالهای اخیر شده است. مسیحیان ایران نیز در این شور و نشاط صمیمانه حضور دارند. آنها ضمن دعا برای آزادی تمامی زندانیان بی گناه، دستهای خود را برای آزادی سریعتر زندانیان مسیحی به آسمان بلند کرده اند.

هم اکنون حداقل بیست نفر از مسیحیان ایرانی در زندانهای تهران، اهواز و شیراز با احکام ناعادلانه قضائی دوران زندانی خود را سپری می کنند. دهها نفر نیز در شهرهای تبریز، اصفهان و  تهران  تحت بازداشت هستند.

به غیر از این  پنجاه نفر مسیحی که اسامی آنها رسانه ای شده است و به اطلاع مجامع حقوق بشری جهان رسیده، تعداد نامشخصی از مسیحیان نیز به صورت ناشناس در زندانها ی کشور زندانی هستند که هرچند وجود آنها قطعی است ولی نشانی از آنها وجود ندارد.

فرشید فتحی، فرهاد سبک روح، شهناز جیزان، همایون شکوهی، سعید عابدینی و …….. دهها نام دیگر مسیحیانی هستند که تنها به جرم نقسیم کلام خدا و ایمان مسیحی با اتهامات ساختگی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی روبر شده اند و اکنون ماههاست ناعادلانه در زندان به سر می برند.