تهدید به اجرای حکم اعدام چهار زندانی اهل سنت در زندان قزل‌حصار

ارسال خبر توسط  محمد رضا فرشادفر                  Mohammadreza Farshadfard

خبرگزاری هرانا – یکی از مسئولین زندان قزل‌حصار به ۴ تن از زندانیان اهل سنت اطلاع داده که قرار است حکم اعدام ایشان روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا درآید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم اکنون ۶ تن از زندانیان اهل سنت که به اعدام محکوم شده‌اند در واحد ۳ بند ۴ زندان قزل‌حصار نگهداری می‌شوند.

صدیق محمدی فرزند حسین متولد ۱۳۶۵ و سید هادی حسینی فرزند محی الدین متولد ۱۳۶۲ دو تن از این زندانیان محکوم به اعدام هستند که با نقض پرونده از سوی دیوان پروندهٔ ایشان برای بررسی مجدد به دادگاه سنندج ارسال شده است؛ صدیق محمدی و سید هادی حسینی در پرونده دیگری بازداشت شدند و هر دو به اختلالات روحی و روانی مبتلا هستند.

اما یکی از مسئولین زندان قزل حصار به حامد احمدی فرزند حبیب‌الله متولد ۱۳۶۰، کمال ملایی فرزند احمد متولد ۱۳۶۳، جمشید دهقانی فرزند خدارحم متولد ۱۳۶۴، جهانگیر دهقانی فرزند خدارحم ۱۳۶۵ اطلاع داده است که حکم ایشان بنا به دستور مراجع قضایی روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا در خواهد آمد.

یکی از زندانیان محکوم به مرگ که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: “یکی از مسئولین به ما گفت در صورتی که مشکلی پیش نیاید حکمتان روز ۳۱ شهریور به اجرا در خواهد آمد و ممکن است با بروز مشکلات قانونی این اجرا به نیمه اول مهر ماه موکول شود. وی بصورت دوستانه از ما خواست اگر می‌توانیم اقدامی انجام دهیم از هم اکنون شروع کنیم.”

این زندانی محکوم به اعدام به گزارشگر هرانا گفت: “دادگاه ما با اینکه همگی اهل سنندج هستیم در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. در طی جلسه دادگاه چشم بند به چشم داشتیم و ماموران امنیتی زمانی که ما حرف می‌زدیم چندین بار از شوکر برقی استفاده کردند. ما هیچ گونه وکیلی در طی جلسه نداشتیم و حتی زمانی که وکیلی خود را برای دفاع از ما به دادگاه معرفی کرد ماموران امنیتی وی را تهدید کرده و از وکالت ما منصرف نمودند. کار ما فقط تبلیغ در مساجد بود. چند وقتی بود در منطقه ما بصورت سیستماتیک سی‌دی‌هایی توهین آمیز به اهل سنت منتشر می‌شد و ما به این موضوع اعتراض کردیم. برای همین هم مارا بازداشت کرده و اتهام ترور به ما زده‌اند.”

وی در خصوص وضعیت پرونده و اتهامات وارده اشاره کرد: “ترورهایی که ما به آن‌ها متهم شده‌ایم در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۸۸ روی داده، در صورتی که تاریخ بازداشت ما کاملا مشخص است. جمشید و جهانگیر دهقانی که برادر هستند در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۸۸ بازداشت شدند، کمال ملایی در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد و حامد احمدی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد. زمانی که ترور‌ها انجام شد ما در اداره اطلاعات بازداشت بودیم، چطور زمانی که ما در بازداشت اداره اطلاعات بودیم می‌توانستیم ترور‌ها را انجام بدهیم. ما ۴ نفر به همراه ۶ نفر دیگر بنام‌های بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی و هوشیار محمدی بازداشت شدیم که این ۶ نفر در روز پنج‌شنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۱ در زندان قزل‌حصار اعدام شدند.”

وی همچنین گفت: “ما ۱۰ نفر نزدیک به دو سال در سلول‌های انفرادی نگهداری شدیم و زیر سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشتیم. ما ۹ ماه را در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات سنندج، ۶ ماه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات زنجان و ۵ ماه نیز در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات اوین نگهداری شدیم. صدای ما به گوش هیچ کس نمی‌رسید و به همین خاطر هر بلایی که می‌خواستند بر سر ما می‌آوردند.”

وی در مورد شرایط خود در زندان گفت: “ما حق برقراری ارتباط با زندانیان عادی را نداریم. با هرکس ارتباط برقرار کنیم وی را انتقال می‌دهند و تحت فشار قرار می‌دهند.”

وی در پایان خاطر نشان کرد: “ما در خطر اجرای حکم اعدام قرار داریم و ‌‌نهایت طی ماه آینده حکم ما اجرا می‌شود. ما از تمام نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های آزاد خواهش می‌کنیم از ما حمایت کنند و بکوشند تا دادگاهی عادلانه با حضور وکیل و رسانه‌ها برای ما برگزار شود.”