دادگاه تجدیدنظر ۱۲ شهروند بهایی در گلستان امروز برگزار می گردد

%d8%b4%d9%87%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af-%d8%a8%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-765x510

امروز پنجشبه هشتم مهرماه، دادگاه تجدیدنظر ۱۲ شهروند بهایی در استان گلستان تشکیل می گردد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی که پیش تر از سوی دادگاه بدوی جمعا به ۱۹۳ سال حبس محکوم شده بودند، روز یکشنبه بیست و هشتم شهریورماه، برگزار شد. طی این دادگاه ۱۰ شهروند بهایی محاکمه گشتند و جلسه رسیدگی به ۱۲ تن دیگر به هشتم مهرماه موکول شد. این ۱۲ شهروند بهایی تا ساعاتی دیگر در دادگاه انقلاب گلستان محاکمه می گردند.

۳۲‌شهروند بهایی ساکن شهرهای مختلف استان گلستان از مهر ماه ۱۳۹۱ و در پروژه‌ای یک ساله به بهانه معاشرت با مسلمانان و تبلیغ بهاییت، بازداشت شدند و زیر شکنجه‌های شدید فیزیکی و روانی برای پذیرفتن اتهامات خود تحت فشار قرار گرفتند.

هشت نفر از این افراد با محکومیت به حبس‌های پنج تا ۱۰‌سال، در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان رجایی‌شهر هستند و ۲۴‌نفر دیگر که دادگاه ‌تجدیدنظرشان روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، در دادگاه بدوی به حبس‌های شش تا ۱۱‌سال محکوم شده‌اند.

این شهروندان بهایی از اهالی شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس هستند.

جزییات احکام صادر شده برای شهروندان بهایی استان گلستان: شهنام جذبانی از مینودشت و شیدا قدوسی از گرگان هر کدام به ١١سال زندان محکوم شده‌اند. فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی و هنا عقیقیان، همه از گرگان، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشک‌باغی از گنبد کاووس و نوید معلمی از مینودشت، هر کدام به ۹‌سال زندان محکوم شده‌اند. روفیا پاکزادان، سودابه مهدی‌نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان و نازی خلخی همه از گرگان و کاملیا بیدلی و شهره صمیمی از مینودشت، هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

این افراد به دلیل زندگی کردن در میان مسلمانان و برگزاری جلسه‌های مذهبی خصوصی، به تبلیغ علیه نظام، ایجاد تشکیلات غیرقانونی مخل امنیت و ارتباط با دول متخاصم متهم شده‌اند، اما مزدک اعتماد‌زاده، وکیل برخی از آن‌ها گفته است که اعمال و رفتار موکلانش وصف کیفری ندارد و قابل مجازات نیست.