دادستانی تهران مرخصی مریم نقاش زرگران برای ادامه درمانش را تمدید نکرده است

%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85-%d9%86%d9%82%d8%a7%d8%b4-%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86-768x1024

یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که با وجود اینکه مریم (نسیم) نقاش زرگران، زندانی مسیحی در بیمارستان بستری است و درمان او ادامه دارد، دادستانی تهران اعلام کرده است که مرخصی‌اش تمدید نشده و باید به زندان برگردد.

اگر چه دادستانی علیرغم تمدید نکردن مرخصی خانم زرگران، اقدامی برای بازگشت او به زندان به عمل نیاورده است و درمان او همچنان دربیمارستان ادامه دارد.

مریم نقاش زرگران، زندانی عقیدتی و نوکیش مسیحی، هفتم شهریور ماه برای پیگیری وضعیت بیماری قلبی اش از زندان اوین تهران به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

این منبع مطلع به کمپین گفت: “پس از دو اعتصاب غذای خانم زرگران در اوین، مسئولین زندان و دادستانی او را با قول مرخصی قابل تمدید و متصل به آزادی و برای ادامه درمان بیماری‌هایش به بیرون فرستادند و حتی نگفتند این مرخصی چند روزه است، ولی چند روز پیش در پیگیری خانواده اش مسئولین دادستانی به آنها گفته اند که نه تنها مرخصی اش تمدید نخواهد شد بلکه همین الان دارد غیبت می کند و باید سریعا به زندان برگردد.”

این منبع درباره شرایط فعلی خانم زرگران به کمپین گفت: حال روحی و جسمی اش خوب نیست و همین الان هم در بیمارستان بستری است و از نظر روحی هم کشش برگشتن به زندان ندارد و بعد از دو اعتصاب غذای طولانی در زندان خانواده اش نگران هستند که بدون هیچ دلیل موجهی و قبل از پایان روند درمانش باید به زندان برگردد.”

این نوکیش مسیحی که پانزدهم تیرماه برای دومین بار در اعتراض به عدم موافقت مسئولین قضایی با آزادی مشروط وی دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از بیست و هفت روز با وعده مسئولین قضایی مبنی بر رسیدگی به وضعیتش، به اعتصاب غذای خود پایان داد. او بار نخست پس از یازده روز اعتصاب غذا در تاریخ ۱۷ خردادماه به مرخصی اعزام شده بود ولی پس از مدت کوتاهی علی‌رغم عدم تکمیل دوره درمان با و تهدید به ضبط وثیقه از طرف دادگاه، ۷ تیرماه خود را به زندان اوین معرفی کرد.

مادر خانم زرگران در زمان مرخصی او به کمپین گفته بود: «اگرچه خوشحالم به فرزندم مرخصی داده اند اما دلیل اعتصاب او مرخصی نبوده. ما خواستار آزادی او هستیم. مریم طبق قانون یک سوم حکمش را گذارنده و شامل حال آزادی مشروط می شود. این چند روز مرخصی نباید باعث شود که مسوولان درخواست‌های او را نادیده بگیرند ما هنوز نمی دانیم بر اساس کدام مستنداتی او به چهار سال حبس محکوم شد.»

مریم نقاش زرگران مبتلا به بیماری قلب، گوارش، دیسک کمر و آرتورز گردن و دست است که به گفته مادرش بیماری قلبی را قبل از زندان داشته و بقیه بیماری‌ها محصول حضور در زندان است.

خانم زرگران، معلم موسیقی کودکان و نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت و روانه بازداشتگاه وزرا شد. او پس از پنج روز در تاریخ ۲۰ آبان ماه به زندان اوین منتقل شد. در آذرماه همان سال با قرار وثیقه تا اعلام رای دادگاه از زندان آزاد شد.

مریم نقاش زرگران از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به چهار سال حبس تعریزی محکوم شد و ۲۴ تیرماه ۱۳۹۲ برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد.

خانم زرگران یک سوم حکمش را گذرانده و می تواند شامل حال آزادی مشروط شود اما علیرغم درخواستش تاکنون با آزادی مشروط او موافقت نشده است. طبق ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی ایران، زندانیانی که به کمتر از ده سال حبس محکوم شده اند، پس از گذشت یک سوم دوران محکومیت، مشمول دریافت آزادی مشروط می‌شوند.

یکی از مستندات اتهام او همکاری با به سعید عابدینی، کشیش مسیحی و ایرانی– آمریکایی تبار بوده  که در مهرماه ۱۳۹۱ پس از بازگشت به ایران بازداشت شد و پس از سه سال به همراه دو زندانی ایرانی– آمریکایی دیگر روز ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ آزاد و به آمریکا بازگشت. به گفته مادر خانم زرگران پیش از بازداشت، مریم در یافتن زمینی برای تاسیس پرورشگاه در شمال ایران به آقای عابدینی کمک کرده است.