امید کوکبی ‘به صورت مشروط آزاد شد’

160421224654_omid_kokabee_640x360_personalpages_nocredit

وکیل مدافع امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده بود، از آزادی مشروط او خبر داد.

سعید خلیلی، وکیل آقای کوکبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران گفت که موکلش از سه ماه پیش درمرخصی استعلاجی بوده و چند روز پیش “مشمول آزادی مشروط” شده است.

آقای خلیلی به خبرگزاری ایلنا گفت که این تصمیم “با نظر موافق رییس قوه قضائیه و با رای شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران” گرفته شده و “با این وصف دیگر ایشان به زندان بازنخواهد گشت”.

وکیل آقای کوکبی توضیح نداده است که آزادی موکلش مشروط به چیست.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود. او بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام بازگشت از سفر به ایران در فرودگاه تهران بازداشت شد.

آقای کوکبی بعد از چند ماه به اتهام جاسوسی و ارتباط با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

چند ماه پیش خبر ابتلای آقای کوکبی به سرطان کلیه در زندان منتشر شد.

وکیل امید کوکبی امروز، دوشنبه هشت شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت که موکلش سه ماه قبل از عید ۱۳۹۵ به بیمارستان منتقل شده و “در آنجا نتوانستند بیماری وی را تشخیص دهند و وی در ایام عید به زندان برگشت”.

به گفته آقای خلیلی موکلش چند ماه پیش به دلیل دچار شدن به “وضعیت حاد” دوباره به بیمارستان تجریش منتقل شده و پس از تشخیص سرطان کلیه در بیمارستان سینا “یکی از کلیه‌های وی را عمل کردند و در آوردند”.

ادامه حبس آقای کوکبی با وجود بیماری او، واکنش‌ها و انتقادهای زیادی به دنبال داشت و سازمان‌های حقوق بشری و چهره‌ها و گروه‌های دانشگاهی خواهان دسترسی او به امکانات درمانی و آزادی او شده بودند.